منو

انتخابات 2023 ایرلند شمالی

انتخابات 2023 ایرلند شمالی روز پنجشنبه ۱۸ مه ۲۰۲۳ برگزار شد و همانگونه که پیش بینی‌ها نشان می‌داد حزب شین فین در نهایت پیشتاز این انتخابات گردید.

در زمان نوشتن این تحلیل تکلیف ۴۴۹ کرسی از ۴۶۲ کرسی شوراهای ایرلند شمالی مشخص شده و ۱۳ کرسی دیگر باقی مانده است؛ اما این ۱۳ کرسی هیچ تأثیری بر ترکیب بلوک‌ها و احزاب نخواهد داشت.

پیروزی شین فین در حالی صورت می‌گیرد که سال گذشته در انتخابات محلی این حزب توانست برای نخستین بار بزرگترین حزب استورمونت (مجلس ایرلند شمالی) شود.

بیشتر بخوانید

این انتخابات را از چند جهت می‌توان تحلیل کرد. نخست روند توزیع سبد آراء از سال ۲۰۰۳ تا کنون است. در دو مقطع ضربه سنگینی به حزب اتحادگرای دموکراتیک وارد شده است. ضربه نخست در سال ۲۰۰۳ و پس از جنگ عراق بود که آراء حزب اتحادگرای دموکراتیک را کاهش داد. ضربه دوم نیز در سال ۲۰۱۶ و پس از رفراندوم ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ برگزیت بود.

بیشتر بخوانید

تداوم افول اتحادگرایان در حالی بود که شین فین نیز یک افول را تجربه می‌کرد با این حال افول اتحادگرایان شدیدتر و قابل توجه‌تر از شین فین بود؛ به نحوی که در انتخابات سال ۲۰۲۲ این حزب برای نخستین بار جایگاه خود را در استورمونت به عنوان بزرگترین حزب ایرلند شمالی از دست داد.

در این وضعیت اقبال شهروندان ایرلند شمالی به احزاب فراگیر و فراحزبی بیشتر شده است و این روند امسال هم تکرار شد و حزب اتحاد ایرلند شمالی توانست با به دست آوردن ۱۴ کرسی بیشتر (تا این لحظه) در مقایسه با سال ۲۰۱۹ موفقیت خود را استمرار ببخشد.

در سطح پادشاهی نیز افول اتحادگرایان در ایرلند شمالی با افول توری‌ها (حزب محافظه کار) همزمان شده و اتحادگرایان را که به عنوان متحد توری‌ها شناخته می‌شوند در فشار بیشتری قرار گرفته‌اند. توری‌ها در آینده‌ای نزدیک باید انتخابات سراسری را برگزار کنند. این وضعیت و استمرار آن هم توری‌ها و هم اتحادگرایان را دچار چالش می‌کند.

ترکیب بلوک حزب کارگر و ملی گرایان دقیقا نقطه مقابل اتحاد توری‌ها و اتحادگرایان است که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی را در سیاست داخلی و خارجی بریتانیا به همراه داشته باشد.

اانتخابات 2023 ایرلند شمالی برای ایران چه معنایی دارد؟

انتخابات ایرلند شمالی و نتایج آن برای جمهوری اسلامی ایران بسیار جذاب است. حزب شین فین از جهات زیادی با ایدئولوژی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قرابت دارد. نخستین و آشکارترین وجه اشتراک طرفین تأکید هر دو بر نامشروع بودن اسرائیل به عنوان یک کشور جعلی در خاورمیانه است. شین فین نیز مانند جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را یک رژیم آپارتاید و غیرقانونی می‌شناسد و خواستار اخراج سفیر آن از لندن و دابلین شده است.

علاوه بر این، تداوم همان سیاست تقابل با اسرائیل موجب شده است از دید شین فین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک ارتش آزادی بخش درک و تصور شود و خواستار حمایت نهادهای حقوقی بین المللی از این شاخه نظامی نیروهای مسلح ایران شود.

این حزب در عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی در یک بیانیه شدیدالحن خواستار ایجاد یک محکمه بین المللی برای مجازات افرادی شد که عملیات ترور را طراحی و اجرا کرده بودند.

بر همین اساس، افول اتحادگرایان در ایرلند شمالی به معنای فراز شین فین خواهد بود و این فرآیند مورد علاقه و رضایت جمهوری اسلامی ایران است.

انتخابات ۲۰۲۳ ایرلند شمالی انتخابات ۲۰۲۳ ایرلند شمالی

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها