منو

بریکس: بریکس: تزلزل در نظم جهانی
بریکس: فرصت چین و روسیه برای تزلزل در نظم جهانی

قدرت‌های پیشرو در بازارهای نوظهور جهان سال‌هاست که از کنار گذاشته شدن توسط کشورهای ثروتمند شکایت کرده‌اند. در حال حاضر آن‌ها بلندپروازانه‌ترین چالش خود را در برابر وضعیت موجود مطرح می‌کنند.

بلوک بریکس – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – از اجلاس سالانه رهبران این هفته در ژوهانسبورگ برای آغاز روند جذب اعضای بیشتر برای تقویت قدرت جهانی خود استفاده خواهد کرد، فشاری که عمدتا توسط رئیس جمهور چین شی جین پینگ انجام می‌شود. روسیه و آفریقای جنوبی نیز از آن حمایت می‌کنند.

بر اساس پیش‌نویس دستور کار همچنین در مورد چگونگی تسریع دور شدن از دلار، تا حدی از طریق افزایش استفاده از ارزهای محلی در تجارت بین اعضا، که در حال افزایش است، صحبت خواهد شد.

این بلوک از ۱۵ سال پیش که برگزاری اجلاس سران را آغاز کرد، نتوانست قدرت رو به رشد اقتصادی خود را به نفوذ سیاسی قابل توجهی تبدیل کند.

اما انشقاق کنونی نظم جهانی در بحبوحه اصطکاک‌های فزاینده آمریکا و چین و شکاف‌ها بر سر حمله روسیه به اوکراین، فرصت جدیدی را برای این کشورها فراهم می‌کند تا به صدای بلندتری از جنوب جهانی تبدیل شوند و احتمالاً ایالات متحده و متحدانش را به چالش بکشد.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل گفت: «ما می‌خواهیم بریکس را از نظر سیاسی و مالی بسیار قوی کنیم».

او می‌تواند شاهد اولین گسترش اتحادیه از زمان اضافه شدن آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ باشد. اندونزی و پادشاهی سعودی و همچنین امارات متحده عربی، الجزایر و مصر در فهرست نامزدهای احتمالی قرار دارند. اما هند می‌خواهد که این روند تدریجی باشد.

برآوردهای اقتصاد بلومبرگ نشان می‌دهد که یک گروه توسعه یافته تا سال ۲۰۴۰ حدود نیمی از تولید جهانی را تشکیل می‌دهد که دو برابر سهم گروه هفت است که نسبت به پایان قرن جاری تغییر کرده است.

به گفته آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در این بلوک، یک BRICS بزرگتر تقریباً نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد.

پیش بینی می‌شود BRICS+ بر تولید ناخالص داخلی جهان تسلط یابد

بریکس

کارین وازکز، دانشیار رویه دیپلماتیک مستقر در شانگهای در دانشگاه جهانی O. P. Jindal هند می‌گوید: «این کشورها از نظر اقتصادی رشد کرده اند، آن‌ها نگرانی‌های خود را بیان کرده اند، آن‌ها اکنون می‌توانند جایگزین‌هایی را ارائه دهند اگر صدای آن‌ها شنیده نشود».

تا به امروز، اختلافات عمیق بین اعضا، توانایی بلوک اجماع محور را برای افزایش نفوذ خود بر نهادهایی مانند صندوق بین المللی پول، بانک جهانی یا شورای امنیت سازمان ملل محدود کرده است.

یک بانک توسعه‌ای بریکس در مدت هشت سال فعالیت خود تنها ۳۲.۸ میلیارد دلار وام داده است که کسری ناچیز از مبلغی است که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در این دوره پرداخت کرده اند. پیشنهادات مبنی بر معرفی یک ارز مشترک از سوی اتحادیه به جایی نرسیده است.

اقتصادهای BRICS جمعیت بسیار بیشتری نسبت به G7 دارند

بریکس

اقتصادهای برزیل، آفریقای جنوبی و روسیه همگی ضعیف عمل کرده‌اند و چین در حال افول است.

اندازه گیری موزون ارزش سرمایه بازار از سهام پنج کشور بریکس از سال ۲۰۰۹ تا کنون ۸۱ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با افزایش ۳۷۹ درصدی شاخص S&P ۵۰۰ است. عامل ضعف ارزهای آن‌ها در این مدت و بازده دلار آن‌ها بسیار بدتر به نظر می‌رسد. (تصویر ۳)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از نشست امسال خودداری می‌کند، زیرا با حکم بازداشت برای جنایات جنگی از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی، که آفریقای جنوبی میزبان یکی از اعضای آن است، مواجه است. او از راه دور شرکت خواهد کرد.

این گردهمایی فرصت دیگری را به او می‌دهد تا روایت خود از حمله به اوکراین را مستقیماً به رهبران جنوب جهانی که بسیاری از آن‌ها در گذشته با اظهارات او همدردی کرده اند، ارائه دهد.

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در مورد طرفداری از روسیه در جنگ محتاط بوده‌اند، اما همچنین تمایلی به متحد شدن با غرب در مخالفت با آن نداشته‌اند.

یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود گفت: در حالی که اتحادیه اروپا برجام را اساساً یک فروشگاه گفتگو می‌داند – که می‌تواند با گسترش به جای تقویت آن تضعیف شود – توانایی پوتین برای استفاده از این گروه به عنوان یک پلت فرم بین‌المللی نگران‌کننده است.

جیم اونیل، اقتصاددان ارشد سابق گروه گلدمن ساکس که نام اختصاری BRIC را در سال ۲۰۰۱ برای برجسته کردن افزایش رشد جهانی آن‌ها ابداع کرد، گفت: این بلوک یک «ناامیدی بزرگ» بوده است. چین و هند به ندرت در مورد چیزی به توافق می‌رسند که یک مشکل اساسی است.

بیشتر بخوانید

دو کشور پرجمعیت جهان برای سال‌ها درگیر اختلافات مرزی هستند. فرماندهان ارتش آن‌ها هفته گذشته موافقت کردند که به سرعت برای کاهش اختلافات خود کار کنند و در را برای پیشرفت در مذاکرات بین شی و نارندرا مودی، نخست وزیر هند باز کنند.

به گفته مقامات آگاه با مذاکرات داخلی این بلوک، هند نگران است که گسترش بریکس این گروه را به سخنگویی برای چین تبدیل کند، در حالی که برزیل نیز نگران بیگانگی غرب است. اما آن‌ها با وجود اینکه برای توافق بر سر قوانین و معیارها تلاش می‌کنند، از پذیرش اعضای جدید خودداری می‌کنند.

کاترین حدا، یک دیپلمات ارشد سابق آمریکایی گفت: «از زمان تأسیس بریکس، چین نه تنها در منطقه یا حتی در امتداد مرز با هند تهاجمی‌تر شده است، بلکه می‌خواهد پرچمدار جنوب جهانی باشد».

او که در حال حاضر سرپرستی مطالعات سیاست ایالات متحده و هند در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن را بر عهده دارد. گفت: «هند این را نمی‌خواهد».

نشست این هفته به میزبانی سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، اولین نشست حضوری بریکس از زمان همه گیری جهانی خواهد بود و لولا، شی و مودی حضور خود را تایید کرده‌اند.

سران کشورها از بیش از ۳۰ کشور آفریقایی به همراه سایر کشورهای جنوب جهانی به عنوان ناظر در این نشست شرکت می‌کنند و بیش از ۲۰ کشور به طور رسمی علاقه خود را برای عضویت در آن ابراز کرده‌اند.

به گفته سوکلال، پنج رهبر این بلوک با اجماع در مورد سیاست پذیرش تصمیم خواهند گرفت که چه کسی و چه زمانی می‌تواند بپیوندد.

رابرت شرایر، استاد سیاست در دانشگاه کیپ تاون، می‌گوید: «جاذبه‌ی بریکس این است که توسط دولت‌های جنوب رهبری می‌شود و بنابراین به عنوان راهی نمادین برای رد رهبری غربی تلقی می‌شود».

این نمادگرایی است، به جای هر گونه انتظاری از دستاوردهای اقتصادی، که میل کسانی را که مایل به پیوستن به بلوک هستند تحریک می‌کند.

منبع: Bloomberg

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها