منو

کلاهک های هسته ای روسیه

الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس، در سخنانی گفت که کلاهک‌ های هسته‌ ای روسیه برای ذخیره‌سازی به بلاروس منتقل می شوند و این احتمال وجود دارد که این سلاح‌ها قبلاً به کشورش رسیده باشند.

وی گفت: «ما مجبور شدیم انبارها و بقیه را در آنجا [در بلاروس] آماده کنیم. ما ادقامات لازم را انجام داده‌ایم. به همین دلیل جابجایی مهمات آغاز شده است».

الکساندر لوکاشنکو

وی در پاسخ به این سوال که آیا سلاح‌ها قبلا رسیده است، گفت: «شاید. من می‌روم و نگاه می‌کنم».

این اظهارات ساعاتی پس از آن بیان شد که مقامات نظامی روسیه و بلاروس قراردادی را امضا کردند که بر اساس آن مسکو سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر می‌کند. این امر نشان‌دهنده تغییر موضع هسته‌ای کرملین است که می‌تواند خطر هر گونه بی‌ثباتی آینده در بلاروس را افزایش دهد.

کلاهک های هسته ای روسیه

طرح استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک یک کشور دیگر اولین طرح روسیه از سال ۱۹۹۱ است. کرملین از این تصمیم دفاع کرده و گفته است که این تصمیم توسط قدرت‌های غربی حامی اوکراین تحریک شده است.

روسیه گفته است که کنترل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را که ممکن است بر روی موشک‌های اسکندر-ام یا از هواپیماهای Su-25 پرتاب شود، حفظ خواهد کرد. لاروس هر دوی آن‌ها را در زرادخانه خود دارد. بلاروس با سه کشور ناتو هم مرز است و موشک‌هایی دارد که می‌تواند به پایتخت چندین کشور برسد.

ایالات متحده همچنین حدود ۱۰۰ سلاح از این قبیل در پایگاه‌های خود در سراسر اروپا مستقر کرده است.

این انتقال، ارتش روسیه و بلاروس را بیشتر همسو خواهد کرد زیرا روسیه به دنبال اتحاد نزدیک‌تر با مینسک است که برخی پیش بینی کرده‌اند که منجر به از دست دادن حاکمیت بلاروس خواهد شد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت که دو کشور به دنبال راه‌های دیگری برای ادغام ارتش خود خواهند بود.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که روسیه خود را برای یک ضدحمله احتمالی اوکراین آماده می‌کند که می‌تواند مسکو را در جنگ ۱۵ ماهه خود در حالت تدافعی قرار دهد.

رئیس گروه واگنر گفت که سازمان شبه نظامی روسیه او شروع به عقب نشینی از شهر باخموت کرده است و تا اول ژوئن تمام مواضع خود را به ارتش عادی روسیه تحویل خواهد داد.

گروه واگنر

یوگنی پریگوژین، متحد ولادیمیر پوتین، در جریان بازدید از شهر ویران شده این خبر را اعلام کرد و به خدمه تانک و سایر فرماندهان گفت که به زودی دستورات جدیدی دریافت خواهند کرد و باید به عقب برگردند.

او گفت: «ما مواضع خود، مهمات، همه چیز از جمله جیره خشک را به نیروهای ارتش روسیه تحویل خواهیم داد». سپس، او که از فرصتی دیگر برای تمسخر ارتش روسیه استفاده کرد و گفت در صورتی که اوضاع «بیش از حد سخت» شود، دو نفر از جنگجویان خود را برای کمک به ارتش روسیه در باخموت باقی می‌گذارد.

معاون وزیر دفاع اوکراین روز پنجشنبه گفت که روسیه جایگزینی واحدهای واگنر با نیروهای عادی در حومه باخموت را آغاز کرده است، اما جنگجویان واگنر در داخل شهر باقی مانده‌اند.

روسیه اخیراً ادعا کرد که سرانجام پس از نزدیک به ۲۵۰ روز درگیری شهر را تصرف کرده است – بیانیه‌ای که کی‌یف آن را رد می‌کند. اکثر تحلیلگران انتظار دارند که اوکراین یک ضدحمله را آغاز کند و به طور بالقوه دستاوردهای جنگ سخت ارتش روسیه در باخموت و سایر مناطق جبهه را تهدید کند.

پریگوژین شدیداً از ارتش روسیه انتقاد کرده و شویگو و سایر مقامات ارشد نظامی را متهم به محروم کردن سربازانش از گلوله و سایر مهمات کرده است. او گفت واگنر بیش از ۲۰۰۰۰ مرد جنجگجو را در نبرد باخموت از دست داد. این گروه مزدور شامل هزاران محکوم است که از زندان‌های روسیه به خدمت گرفته شده‌اند.

یک مقام اوکراینی روز پنجشنبه گفت کرد که ضدحمله تغییر قابل توجهی نخواهد داشت. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور، نوشت: «این یک «رویداد واحد» نیست که در ساعت مشخصی از یک روز خاص با بریدن روبان قرمز رسمی آغاز شود.

شبه‌نظامیان روسی همسو با اوکراین نیز در اوایل این هفته یک حمله برون مرزی را آغاز کردند و نبردهای پر هرج و مرج را در منطقه بلگورود در برخی از اولین نبردهای پایدار در خاک روسیه از آغاز جنگ برپا کردند. اوکراین هرگونه ارتباط با جنگجویان را رد کرده است.

یک مقام اوکراینی روز پنجشنبه به رویترز گفت که کی‌یف هیچ ارتباطی با حمله هواپیمای بدون سرنشین «عجیب و بیهوده» به کرملین در اوایل ماه جاری ندارد. ویدئویی نشان می‌دهد که چندین هواپیمای بدون سرنشین بر فراز دیوارهای کرملین پرواز می‌کنند.

نیویورک تایمز گزارش داد که ارزیابی‌های آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده نشان می‌دهد که حمله احتمالاً توسط یکی از واحدهای ویژه نظامی یا اطلاعاتی اوکراین سازماندهی شده است. مسکو اوکراین را مسئول این حمله می‌داند.

منبع: The Guardian

کلاهک‌ های هسته‌ ای روسیه

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها