منو

نشست مخفی حزب کارگر و محافظه‌ کار

در حالی که اقتصاد بریتانیا و مسئله ایرلند شمالی دو چالش مهم برگزیت برای بریتانیا محسوب می شوند، نشست مخفی حزب کارگر و محافظه‌ کار برگزار شد.

نشست فوق‌العاده فراحزبی با گردهمایی مخالفان و موافقان برگزیت برای رسیدگی به ناکامی‌های برگزیت به صورت مخفیانه برگزار شد.

در این نشست افرادی از جمله مایکل گوو و اعضای ارشد کابینه در سایه کی‌یر استارمر برای رسیدگی به ناکامی‌های برگزیت و نحوه اصلاح آن‌ها در راستای منافع ملی، به صورت کاملا محرمانه حضور داشتند.

در این گردهمایی مخفیانه دو روزه برخی از بلندپایه‌ترین سیاستمداران حزب کارگر و محافظه کار بریتانیا از هر دو طیف برگزیت، همراه با دیپلمات‌ها، کارشناسان دفاعی و روسای برخی از بزرگترین شرکت‌ها و بانک‌ها، در قسمت تاریخی دیچلی پارک در آکسفوردشایر پنجشنبه بعدازظهر و عصر و روز جمعه حضور داشتند.

نشست مخفی حزب کارگر و محافظه‌ کار

سندی که از این نشست به دست آبزرور رسیده نشان می‌دهد که این نشست یک گفتگوی خصوصی مخفیانه با عنوان چگونه می‌توان برگزیت را برای تعامل با همسایگان در اروپا بهتر کرد؟ برگزار شده است.

از طیف طرفدار برگزیت افرادی مانند مایکل هوارد، رهبر سابق حزب محافظه‌کار، نورمن لامونت صدراعظم سابق محافظه‌کاران و گیزلا استوارت، وزیر سابق اروپا از حزب کارگر حضور داشتند. گیزلا استوارت یکی از چهره‌های برجسته کمپین خروج از اتحادیه اروپا بود.

مایکل هوارد

در میان سیاستمداران برجسته مخالف برگزیت، دیوید لامی، وزیر امور خارجه در سایه، جان هیلی وزیر دفاع در سایه و پیتر ماندلسون، کمیسر سابق اتحادیه اروپا و وزیر کار کابینه، که به عنوان رئیس عمل می‌کرد، حاضر بودند.

از اردوگاه مخالفان برگزیت محافظه‌کاران، دیوید لیدینگتون، وزیر سابق کابینه و وزیر باسابقه اروپا، شرکت کرد.

از طیف افراد غیرسیاسی نیز جان سیموندز، رئیس شرکت داروسازی گلاکسو اسمیت کلاین، الیور رابینز، مدیر عامل گلدمن ساکس و مذاکره‌کننده ارشد سابق برگزیت برای دولت از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹؛ تام اسکالر، وزیر خزانه داری سابق و آنگوس لاپسلی، دستیار دبیرکل ناتو در سیاست دفاعی و برنامه ریزی حضور داشتند.

یک بیانیه مقدماتی محرمانه در این جلسه قرائت شد که اذعان داشت اکنون این دیدگاه در میان «دست‌کم بعضی‌ها وجود دارد که تا کنون بریتانیا هنوز راه خود را در خارج از اتحادیه اروپا پیدا نکرده است» و برگزیت «به عنوان یک فشار بر رشد بریتانیا عمل می‌کند و مانع توسعه و تقویت پتانسیل پادشاهی متحد می‌شود».

طرح برگزیتی حزب کارگر

به گفته منبعی که در این جلسه حضور داشت این یک «جلسه سازنده» بود که به مشکلات و فرصت‌های برگزیت پرداخت، اما به شدت به ابعاد منفی اقتصادی اقتصاد بریتانیا در زمان بی‌ثباتی جهانی و افزایش قیمت انرژی اشاره کرد.

این منبع گفت: «ایده‌ی اصلی این نشست این بود که بریتانیا در حال شکست است، برگزیت نتیجه نمی‌دهد، اقتصاد ما در موقعیت ضعیفی قرار دارد». «این در مورد خروج از حوزه یورو و ماندن در آن بود، و مسائلی که اکنون باید با آن مواجه شویم، و این که چگونه می‌توانیم بهترین موقعیت و راهبرد را برای مذاکره و گفتگو با اتحادیه اروپا در مورد تغییرات روابط تجاری اتحادیه اروپا و پادشاهی متحد و توافق همکاری را در زمان وقوع آن اتخاذ کنیم».

مایکل گوو، که در سال ۲۰۱۶ با بوریس جانسون و استوارت کمپین رای خروج را رهبری می‌کرد، به طور منظم مشارکت‌هایی از جمله افتتاح یک گفتگوی غیررسمی در پنجشنبه شب داشته است، به یک منبع گفت که او در مورد کاستی‌های برگزیت بسیار «صادق» بوده است. در حالی که او هنوز معتقد است که این تصمیم در درازمدت درست بوده است.

بیانیه این نشست می‌تواند حامیان برگزیت از حزب محافظه‌کار را خشمگین کند. در بیانیه این نشست امده است در حالی که در طرف اروپایی «علاقه چندانی به کشمکش بیشتر بر سر برگزیت وجود ندارد و زمان کمی به رابطه با بریتانیا اختصاص داده شده است… اما منافع راهبردی اروپایی و بریتانیایی در رابطه سازنده و نزدیک‌تر وجود دارد».

با وجود این که در این نشست تأکید شد که بازگشت به اتحادیه اروپا هرگز در دستور کار نیست اما گفته شد که اتحادیه اروپا و بریتانیا «منافع مشترکی در مهار تجاوز روسیه، توسعه منابع جدید انرژی و ساخت شرکت‌های فناوری بزرگ با سرمایه‌های مشترک در دو سوی آتلانتیک به جای تمرکز صرف بر ایالات متحده و همچنین منافع دفاعی مشترک دارند.

سوالاتی نیز در مورد ایجاد پیوندهای نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا در مقابله با جرایم سازمان یافته، مهاجرت غیرقانونی، دفاع و احتمال سیاست مشترک اتحادیه اروپا و بریتانیا در قبال چین نیز مورد بررسی قرار گرفت و این موضوع مطرح شد: که چشم‌انداز یک سیاست کاملا هماهنگ در برخورد با چین چیست؟

موضوع حل نشده پروتکل ایرلند شمالی، که موضوع اصلی مرتبط با بریتانیا است که در حال حاضر مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل را به خود مشغول کرده است، نیز در محور مذاکرات بود.

ماهیت فراحزبی غیرمعمولی تجمع مخالفان برگزیت – و جایگاه ارشد کسانی که موافقت کردند – نشان دهنده این است که در میان سیاستمداران دو حزب اصلی و همچنین رهبران تجاری و کارمندان دولت این اعتقاد وجود دارد که برگزیت در این شکل و روند فعلی به اقتصاد بریتانیا آسیب می‌رساند و از نفوذ استراتژیک آن در جهان می‌کاهد.

این وضعیت برای صدر حزب کارگر این نگرانی را ایجاد کرده که در دولت آینده‌ای که حزب کارگر تشکیل می‌دهد تهدیدی واقعی برای موفقیتن برنامه‌های اقتصادی وجود داشته باشد. این نگرانی ناشی از این است که در برنامه‌های اقتصادی باید بتوان به مشکلاتی مانند افزایش اصطکاک و تعارض تجاری نیز رسیدگی شود.

دفتر مسئولیت بودجه پیش‌بینی کرده است که طی ۱۵ سال پس از سال ۲۰۱۶، برگزیت تولید ناخالص داخلی سرانه بریتانیا را ۴ درصد کاهش خواهد داد.

در واقع با فراخوانی برای اجماع فراحزبی در مورد برگزیت، دیدگاه‌های این نشست مبین این بود که یک احساس نیاز به حرکت از «ترکیب فعلی تضاد و نوستالژی به هیجان در مورد آنچه آینده می‌تواند برای بریتانیا و اروپا بیاورد» وجود دارد.

آن‌ها همچنین گفتند که یافتن راه‌حل‌ها به دلیل «ناآرامی‌های جهانی، شکنندگی زنجیره تأمین و تورم» ضروری‌تر است.

برای کسانی مانند گوو که برای خروج از اتحادیه اروپا مبارزات انتخاباتی انجام دادند، این مشئله مهم است که یک تضمین برای موفقیت برگزیت در دراز مدت ایجاد شود حتی اگر به قیمت تعامل نزدیک‌تری با اتحادیه اروپا باشد.

بیشتر تمرکز این نشست بر این بود که چگونه یک دولت کارگر یا محافظه کار از بازنگری برنامه ریزی شده توافقنامه تجارت و همکاری برگزیت که به صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا آسیب جدی وارد کرده است، «برای کاهش برخی اصطکاک‌های فعلی» استفاده کند.

حزب کارگر، که گفته است بریتانیا را به اتحادیه اروپا، بازار واحد یا اتحادیه گمرکی بازنمی‌گرداند، با این حال، قبلاً متعهد شده است که از بررسی توافقنامه تجارت و همکاری در سال ۲۰۲۵ برای کاهش موانع تجارت استفاده کند.

بر اساس جدول زمانی این نشست، سؤال آغاز آن به این شرح بود: «توافقنامه تجارت و همکاری چگونه می‌تواند بهینه شده و بعداً اصلاح شود؟ چگونه می‌توان تجارت و خدمات بین بریتانیا و اروپا را بهتر مدیریت کرد؟

منبع: The Guardian

نشست مخفی حزب کارگر و محافظه‌ کار

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها