منو

شورش واگنر
پریگوژین در نخستین بیانیه خود پس از شورش واگنر در روز شنبه با انتشار یک فایل صوتی ۱۱ دقیقه‌ای گفت که هدفش سرنگونی رژیم مسکو نبوده است.

به گزارش فاکس نیوز یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، برای اولین بار پس از آغاز شورش کوتاه علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز دوشنبه، دوباره ظاهر شد و یک صدای ضبط شده ۱۱ دقیقه‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

پریگوژین گفت که پیشروی گروهش به سمت مسکو برای اعتراض به پیگرد قانونی جنگ در اوکراین بود و هدف آن تغییر رژیم در روسیه نبوده است.

بیشتر بخوانید

فرمانده واگنر در فایل ضبط شده گفت: «ما راهپیمایی خود را به دلیل بی‌عدالتی آغاز کردیم. ما هیچ تجاوزی نشان ندادیم، اما مورد اصابت موشک‌ها و هلیکوپترها قرار گرفتیم. این ماشه بود».

وی افزود: «ما یک کلاس درس در مورد اینکه ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باید چگونه باشد را نشان دادیم. برای جلوگیری از ریختن خون سربازان روسی از مسیر خود برگشتیم. متاسفیم که مجبور شدیم نیروی هوایی روسیه را بزنیم».

شورش واگنر

به گزارش الجزیره پریگوژین در این فایل صوتی همچنین از اقدام خود در جهت پیشروی به سوی مسکو دفاع کرده است.

پریگوژین در آخر این هفته هنگامی که گروه نظامی خصوصی خود را علیه نیروهای روسی به حرکت درآورد، کنترل پایگاه‌های نظامی روسیه را به دست گرفت، پیشروی خودرا آغاز کرد و جهان را شوکه کرد. این جنگ سالار روز شنبه پس از مذاکرات بلاروس بین دو طرف تسلیم شد.

کرملین اعلام کرد که توافقی انجام داده است که در آن رئیس گروه مزدور واگنر به بلاروس نقل مکان خواهد کرد و او و سربازانش مورد عفو خواهند گرفت.

این شورش بزرگترین چالش برای پوتین در بیش از ۲۰ سال گذشته بود.

بیانیه پریگوژین هیچ سرنخی در مورد محل نگهداری فعلی او ارائه نکرد و مشخص نیست که آیا او به بلاروس سفر کرده است یا خیر.

شورش واگنر

قبل از شورش، پریگوژین ماه‌ها از رهبران نظامی روسیه از جمله وزیر دفاع سرگئی شویگو و رئیس ستاد کل ارتش والری گراسیموف با توهین‌های مملو از جنایات انتقاد می‌کرد و آن‌ها را به دلیل‌عدم ارائه مهمات کافی برای سربازانش در جریان نبرد باخموت مورد انتقاد قرار می‌داد.

شورش واگنر

راهپیمایی او تا حدی برای اصرار برای برکناری آن‌ها بود. شویگو روز دوشنبه برای اولین بار پس از شورش در انظار عمومی ظاهر شد و ویدئویی را از بازرسی نیروهای روسیه در اوکراین منتشر کرد.

دشمنی پریگوژین با مقامات ارشد نظامی به سال‌ها به مداخله نظامی روسیه در سوریه برمی‌گردد و این اختلاف در ماه‌های اخیر در جریان نبرد برای باخموت تشدید شده است.

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها