منو

ملونی
ملونی و اروپا ستیزان قاره برای سازمان‌دهی به گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپایی در نظر دارند ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، را وارد حلقه خود کنند.

برخی از سیاستمداران راستگرای ارشد قاره از جمله جورجیا ملونی رهبر ایتالیا به دنبال آوردن ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به خانواده سیاسی خود هستند تا حزب پان اروپایی خود را به یک نیروی قانونی در بروکسل تغییر شکل دهند.

به گفته افرادی که در جریان این مذاکرات هستند، نخست‌وزیر ایتالیا و نخست‌وزیر سابق لهستان، ماتئوش موراویتسکی در چند هفته گذشته با اوربان دیدار کرده‌اند تا درباره پیوستن حزب فیدز به گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی گفتگو کند. در این گفتگوها، ملونی و موراویسکی هشداری آشکار دادند که بر اساس آن رهبر صریح مجارستان باید برخی از مواضع خود را تعدیل کند.

چنین اقدامی پتانسیل تغییر اساسی سیاست در بروکسل و قرار دادن گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپا  را برای تبدیل شدن به سومین گروه بزرگ پس از انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن دارد. این امر به این گروه  نفوذ بیشتری بر تجارت اتحادیه اروپا می‌دهد و نشان دهنده نقش رو به رشد سیاستمداران ملی‌گرا است که در حال ترویج برنامه‌های ضد مهاجرتی و اروپاستیزی هستند.

بیشتر بخوانید

موراویتسکی، که رهبری هیئت لهستانی قانون و نظم در پارلمان را بر عهده دارد، در مصاحبه‌ای گفت: «من در مورد آن با ویکتور اوربان صحبت کردم، بنابراین می‌دانم که مجارستان ممکن است وارد گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپایی شود. این امر می‌تواند توانایی‌های ما را برای اقدام برای اروپای بهتر افزایش دهد».

چالش دیگر قانون‌گذاران اروپایی در این است که  واژه «بهتر» می‌تواند متضمن چه چیزی باشد. لهستان مانند ویکتور اوربان تحت حاکمیت قانون و عدالت با استفاده از احساسات بومی‌گرایانه و نارضایتی‌های فرهنگی از یک برند پوپولیسم جناح راست دفاع کرده است. این سازمان حقوق دگرباشان جنسی، حقوق سقط جنین و ارسال غلات اوکراینی را به سلاح تبدیل کرد و با سرزنش میانه‌روها در بلوک ۲۷ عضوی مواجه شد.

بر اساس نظرسنجی اخیر اروپا الکتز، اگر انتخابات اروپا امروز برگزار شود، گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپایی  می‌تواند ۸۰ کرسی در پارلمان به دست آورد. اگر فیدز به این گروه  بپیوندد و بتواند با ۱۳ کرسی که در سال ۲۰۱۹ به دست آورده بود برابری کند، این می‌تواند حزب را پس از حزب مردم اروپا و سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در رتبه سوم قرار گیرد.

گروه اصلاح طلبان و محافظه کاران اروپا

با توجه به این واقعیت که مجارستان توسط یکی از حامیان کرملین در اتحادیه اروپا رهبری می‌شود، در حالی که بقیه اعضای گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپایی  قویاً از کی‌یف حمایت می‌کنند، بزرگ‌ترین چالش برای یک ائتلاف بزرگ جناح راست، آشتی دادن مواضع مختلف آن‌ها در مورد اوکراین است. حزب قانون و عدالت که در حال حاضر بیشترین کرسی‌های این گروه را در اختیار دارد.

موراویسکی گفت: «ما در برخی مسائل موافق هستیم و در برخی دیگر مخالفیم. اما قطعاً ما اهداف مشترکی داریم – قدرت بیشتر برای مردم اروپا، بوروکراسی کمتر اتحادیه اروپا، امنیت و عقل سلیم بیشتر، مهاجرت کمتر و سایر سیاست‌های خودآزاری از اهداف مشترک ما هستند».

این استراتژی برای ملونی، که یک تازه وارد نسبتاً به لیگ‌های بزرگ سیاست اروپا محسوب می‌شود، خطراتی را به همراه دارد. رام کردن اوربان پنج دوره‌ای – طولانی‌ترین نخست‌وزیر اتحادیه اروپا – یک چالش بزرگ است، به ویژه از آنجایی که او جاه‌طلبی‌های خود را برای متحد کردن احزاب ملی‌گرای قاره داشته است، احزاب که در حال حاضر بین گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپایی و هویت و دموکراسی، خانه تفنگداران دریایی فرانسه یعنی جریان لوپن تقسیم شده‌اند.

گروه اصلاح طلب و محافظه کار اروپا

رهبر مجارستان در رابطه با اتحاد در بروکسل سابقه بدی داشته است. سه سال پیش، فیدز از بزرگ‌ترین گروه سیاسی اتحادیه اروپا، حزب مردم اروپا، به دلیل فرسایش استانداردهای دموکراتیک در مجارستان بیرون رانده شد.

«نیکلاس اشمیت، رئیس حقوق اجتماعی اتحادیه اروپا که کمپین سوسیالیست‌ها را پیش از انتخابات رهبری می‌کند، در مصاحبه‌ای گفت: اوربان کسی نیست که بتوان او  را به راحتی نرم کرد». اگر او به گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپا بپیوندد، این نیز سیگنال بسیار واضحی از آنچه این گروه  نشان می‌دهد به ما ارائه خواهد کرد.

حزب مردم اروپا تا حد زیادی از تثبیت قدرت یک دهه اوربان در بوداپست محافظت کرده و به آن مشروعیت بخشیده بود. از آن زمان، فیدز بدون یک حزب پان اروپایی بوده است و کمپین قوانینی را به راه انداخته است که با آن موافق نیست.

اوربان برای دستیابی به یک معامله اکنون مزایای کوتاه مدت آشکاری دارد. قرار گرفتن در گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپا – در کنار برادران ایتالیایی ملونی، قانون و عدالت جناح راست لهستان و دموکرات‌های ملی‌گرا سوئد، از جمله – حمایت بسیار مورد نیاز اوربان را در دوران ریاست‌جمهوری شش ماهه مجارستان، که از ماه جولای آغاز می‌شود، به همراه خواهد داشت.

اوربان خاری در چشم اتحادیه اروپا بوده است و در استفاده از قوانین بیزانسی این بلوک برای منحرف کردن و به تأخیر انداختن تجارت مهمی که توسط ۲۶ کشور عضو باقی مانده استفاده می‌شود، ماهر شده است. اوایل این ماه، او تهدید کرد که بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا (۵۳.۷ میلیارد دلار) به اوکراین را وتو خواهد کرد و در ماه دسامبر گفت که از آغاز مذاکرات عضویت با کی‌یف جلوگیری می‌کند.

ویکتور اوربان

در هر دو موضوع، رهبر مجارستان تا حدی تحت نفوذ ملونی عقب نشینی کرد. بلومبرگ گزارش داد که او سه گفتگوی جداگانه با اوربان در حاشیه اجلاس بروکسل انجام داد که به لغو وتوی او در مورد بودجه اوکراین کمک کرد.

به گفته شخص دیگری، موراویسکی، معاون رئیس حزب قانون و عدالت و نخست‌وزیر سابق لهستان نیز در حاشیه همین مراسم با اوربان دیدار کرد و به او گفت که باید مواضع خود را قبل از پیوستن به گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپا مهار کند.

اوربان در اظهارات اخیر خود به مطبوعات، از این اقدام به عنوان یک معامله تقریباً تمام شده یاد کرد. مردم گفتند، با این حال، آسوده خیالی از اطمینان کافی از یک رویکرد مشارکتی‌تر می‌تواند زمان ببرد و الحاق فیدز قبل از انتخابات ژوئن بعید است.

موفقیت در نفوذ و تسلط بر رهبر مجارستان نه تنها اعتبار ملونی در سیاست خارجی را ثابت می‌کند، بلکه برای اتحادیه اروپا که از جنگیدن با اوربان در چندین جبهه خسته شده است، آرامش بخش خواهد بود. رویکرد «غیر لیبرال» خودخوانده اوربان باعث شده است که او در موضوعاتی از جمله ممنوعیت نفت روسیه به دلیل جنگ در اوکراین، مهاجرت و حاکمیت قانون با آن درگیر شود.

روز دوشنبه، قانون‌گذاران او جلسه پارلمانی در مورد ورود سوئد به ناتو را تحریم کردند و از تأخیر بیشتر در بن بست طولانی مدت بین بوداپست – تنها نگهدارنده – و شرکای آن در ائتلاف نظامی اطمینان حاصل کردند.

بیشتر بخوانید

موراویسکی گفت: «ما باید در جبهه‌های مختلف برای نجات اروپا به نیروها بپیوندیم. گروه اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران اروپا به احتمال زیاد همه کسانی را که مخالف گروه‌های لیبرال و چپ‌گرای مسلط هستند که در مسیر نابودی اروپا هستند، می‌پذیرد.

منبع: Bloomberg

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها