منو

هوش مصنوعی نظامی
هوش مصنوعی نظامی در حال حاضر به شدت رو به توسعه است و دو کشور چین و ایالات متحده رقابت خود را برای تسلط بر آن آغاز کرده‌اند.

ایالات متحده و چین در حال تسریع تحقیقات در مورد چگونگی ادغام هوش مصنوعی در ارتش خود به عنوان بخشی از یک مسابقه جهانی برای استفاده از فناوری در حال توسعه هستند.

در میان اولویت‌های هر دو طرف سلاح‌هایی که می‌توانند بدون کمک انسان به هدف راه پیدا کنند و ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی اهداف از روی تصاویر ماهواره‌ای قرار دارند.

طبق گزارش‌های رسانه‌های دولتی، در یکی از آزمایش‌های اخیر دانشگاه ملی فناوری دفاع چین، گروهی متشکل از ده‌ها پهپاد با کمک به یکدیگر بر سیگنال‌های پارازیت آزمایشی غلبه کردند. رسانه‌های دولتی گفتند سپس بدون کمک یک اپراتور انسانی، هدفی را با مهمات سرگردان پیدا کردند و منهدم کردند.

هوش مصنوعی نظامی

ایالات متحده در ماه آوریل تمرین مشترکی با بریتانیا و استرالیا برای استفاده از پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی برای ردیابی و شبیه‌سازی حملات به وسایل نقلیه زمینی مانند تانک‌ها، اسلحه‌های خودکششی و خودروهای زرهی برگزار کرد. در این تمرین، برگزارکنندگان گفتند که پهپادها را در حین پرواز با ارسال به‌روزرسانی‌ها به برنامه‌های هدف‌گیری هوش مصنوعی، دوباره آموزش دادند.

در اوایل سال جاری، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی، که تحقیقات در مورد فناوری‌های نوظهور ارتش ایالات متحده را هماهنگ می‌کند، فرصت قراردادی را برای پروژه «ازدحام ازدحام‌ها» ارائه کرد که به طور بالقوه می‌تواند گروه‌هایی از پهپادهای مبتنی بر هوش مصنوعی هدایت شونده هوایی، زمینی و دریایی را ترکیب کند.

هوش مصنوعی نظامی

مطالعه اخیر روی صدها پرونده تدارکات نظامی مرتبط با هوش مصنوعی که توسط مرکز امنیت و فناوری نوظهور در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن انجام شد، نشان داد که حدود یک سوم از تمام قراردادهای شناخته شده در ایالات متحده و چین از یک دوره هشت ماهه در سال ۲۰۲۰ برای وسایل نقلیه هوشمند و خودران بود که بیشترین سهم را در هر دو کشور داشت.

اوکراین از پهپادهایی با برخی قابلیت‌های خودمختار برای مقابله با تهاجم روسیه استفاده کرده است و یکی از اولین زمینه‌های آزمایشی در دنیای واقعی برای فناوری هواپیماهای بدون سرنشین مبتنی بر هوش مصنوعی را رقم زده است.

مارگاریتا کونایف، معاون مدیر تحلیل مرکز امنیت و فناوری‌های نوظهور گفت: «ارتش ایالات متحده به ویژه در حال آموختن چیزهای زیادی در مورد ارزش این فناوری‌ها در میدان نبرد از درگیری در اوکراین است».

مطالعه گروه Konaev نشان داد که ابزارهای هوش مصنوعی برای اطلاعات، نظارت و شناسایی دومین سهم بزرگ قراردادهای خرید در هر دو کشور را به خود اختصاص داده است. این امر شامل استفاده از هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای برای یافتن اهداف بالقوه است. تخمین زده می‌شود که ایالات متحده و چین هر کدام میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه هوش مصنوعی نظامی هزینه می‌کنند.

هوش مصنوعی نظامی

بسیاری از این سلاح‌ها و ابزارها هنوز در مراحل اولیه هستند. تحقیقات در مورد وسایل نقلیه خودران به دهه‌ها قبل برمی‌گردد و با وجود انتظارات بالا مملو از استارت‌های اشتباه و پروژه‌های ناموفق است.

در سال ۲۰۰۴، دارپا چالشی را برای شرکت کنندگان در بخش خصوصی برگزار کرد تا با اتومبیل‌های بدون راننده در ۱۵۰ مایل در سراسر صحرای موهاوه مسابقه دهند. هیچ یک از ۱۵ ماشین روباتی که شرکت کردند دوره را کامل نکردند.

کونایف گفت: «این یک راه طولانی و پیچیده از نوآوری تا پذیرش و استفاده در مقیاس است».

اما پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی انتظارات برای کاربردهای نظامی را افزایش داده و باعث نگرانی در مورد عقب ماندن ایالات متحده از چین شده است.

در جلسه استماع ماه ژوئیه در مورد هوش مصنوعی در میدان نبرد که توسط کمیته فرعی کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان برگزار شد، رئیس کمیته فرعی مایک گالاگر گفت که اگر چین برنده جزء هوش مصنوعی این رقابت باشد، احتمالا از آن فناوری برای شرارت استفاده خواهد کرد.

در سال ۲۰۲۱، نشریات ارتش چین به مقامات نشان دادند که درباره رویکردی به جنگ بحث می‌کنند که شامل پیشرفت‌های داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی آسیب‌پذیری‌های ایالات متحده می‌شود و سپس از تمام شاخه‌های ارتش خود برای انجام حملات دقیق استفاده می‌کند. وزارت دفاع چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست سال گذشته در سخنرانی خود در بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست گفت که چین «توسعه قابلیت‌های جنگی هوشمند و بدون سرنشین را تسریع خواهد کرد».

پنتاگون در اوایل این ماه تیمی را برای بررسی کاربرد ابزارهای مولد هوش مصنوعی مانند مدل‌های زبان بزرگ تشکیل داد.

چشم‌انداز سلاح‌های کنترل شده با هوش مصنوعی نگرانی در مورد تشدید نظامی ناخواسته ایجاد کرده است.

در ماه فوریه، هلند میزبان نشستی متشکل از ۵۰ کشور، از جمله ایالات متحده و چین، برای بحث در مورد استفاده مسئولانه از فناوری هوش مصنوعی در حوزه نظامی بود.

شرکت‌کنندگان در پایان جلسه مجموعه‌ای از اصول غیر الزام‌آور از جمله «اهمیت اطمینان از پادمان‌های مناسب و نظارت انسانی بر استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی» را صادر کردند.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که آن‌ها سعی کرده‌اند چین را در گفتگوها در مورد هوش مصنوعی در ارتش در کنار موضوعات دیگری مانند خطر هسته‌ای مشارکت دهند، اما بحث‌ها فراتر از تبادلات کوتاه در کنفرانس‌های بین المللی نرفته است.

مالوری استوارت، دستیار وزیر امور خارجه مسئول کنترل تسلیحات، در مصاحبه‌ای در این باره گفت: چینی‌ها علاقه خود را به هوش مصنوعی نشان داده‌اند و همچنین نشان داده‌اند که به دنبال این هستند که واقعاً رفتار مسئولانه در استفاده از هوش مصنوعی چه معنایی دارد.

در اقدامی که تا حدی با هدف محدود کردن پیشرفت نظامی پکن انجام شد، ایالات متحده قوانین مربوط به صادرات نیمه هادی‌های پیشرفته به چین را در سال گذشته تشدید کرد. واشنگتن محدودیت‌های بیشتری را برای توقف ارسال تراشه‌ها از انویدیا، یکی از طراحان پیشرو تراشه‌های هوش مصنوعی، و دیگر سازندگان تراشه به چین در نظر گرفته است.

محققان جورج تاون شواهد کمتری از قراردادهای تدارکاتی یافتند که نشان دهد ایالات متحده یا چین در حال کار بر روی دادن اختیارات هوش مصنوعی برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک مستقل یا انجام حملات بزرگ مانند سلاح‌های هسته‌ای هستند.

محققان دریافتند کمتر از ۵ درصد از قراردادها در هر کشور به عنوان وظایف فرماندهی و کنترل نظامی طبقه‌بندی شده است. آن‌ها هشدار دادند که داده‌های قرارداد تدارکات در دسترس عموم ممکن است تصویر کاملی ارائه نکند.

پنتاگون به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. پنتاگون در دستورالعمل‌های به‌روز در مورد توسعه سیستم‌های تسلیحاتی خودمختار، در اوایل سال جاری اعلام کرد که این سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که به فرماندهان و اپراتورها اجازه دهند تا «سطوح قضاوت انسانی مناسب» را در مورد استفاده از زور اعمال کنند.

منبع: Wall Street Journal

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها