منو

پروتکل ایرلند شمالی

پروتکل ایرلند شمالی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پادشاهی متحد با اتحادیه اروپا و جمهوری ایرلند است با این حال صحبت‌های اخیر لئو وارداکار مورد استقبال دانینگ استریت قرار گرفت.

دولت بریتانیا از تعهد نخست وزیر ایرلند مبنی بر «انعطاف‌پذیری و منطقی بودن» در اصلاح پروتکل ایرلند شمالی استقبال کرده است.

لئو وارادکار که ماه گذشته برای دومین بار به رهبری ایرلند منصوب شد، پذیرفت که معاهده برگزیت حاکم بر ایرلند شمالی «بیش از حد سختگیرانه» است و در را به روی مصالحه باز کرد.

پیامدهای ناشی از اجرای پروتکل باعث شد که تقسیم قدرت واگذار شده در بلفاست در سال گذشته از بین برود.

دانینگ استریت، با استقبال از تغییر لحن از دابلین، گفت که «همیشه احساس می‌کرده است که می‌توان پروتکل ایرلند شمالی را به گونه‌ای منعطف تصویب کرد».

جولیان اسمیت، وزیر اسبق ایرلند شمالی گفت که برای خروج از بن بست، یک «راه حل سیاسی و عملی رادیکال» لازم است.

در حالی که وزیر امور خارجه بود، نماینده محافظه‌کار در میانجی‌گری یک معامله برای راه اندازی مجدد مجمع استورمونت در سال ۲۰۲۰ پس از فروپاشی پیمان تقسیم قدرت حزب اتحادگرای دموکراتیک-شین فین تأثیرگذار بود.

نارضایتی در مورد پروتکل ایرلند شمالی باعث شد که حزب اتحادگرای دموکراتیک در ماه فوریه از آن توافق خارج شود.

آقای اسمیت در توییتی نوشت: «نظرات مثبت لئو وارادکار در مورد پروتکل ایرلند شمالی ، کار قابل توجهی برای تعیین یک راه حل سیاسی و عملی رادیکال برای تجارت و مسائل گسترده‌تر با ترتیبات فعلی مورد نیاز است.

سخنگوی رسمی نخست وزیر ریشی سوناک گفت که حتی قبل از اظهارات آقای وارادکار، گفتگوها در «سطح رسمی» در تلاش برای دستیابی به یک راه حل برای پروتکل ایرلند شمالی ادامه داشت.

سخنگوی شماره ۱۰، با این حال، گفت: «در حال حاضر هیچ برنامه قطعی برای دیدار آقای سوناک و آقای ورادکار وجود ندارد».

بیشتر بخوانید

ایرلند شمالی: دیدگاه‌ های بیل کلینتون در مورد موجب نگرانی‌های بریتانیا بود

این دیدار بین نخست وزیر سابق بوریس جانسون و آقای وارادکار در ویرال در سال ۲۰۱۹ بود که به هموار کردن راه برای توافق برگزیت با بروکسل کمک کرد.

آخرین اظهارات آقای ورادکار، که در یک جلسه توجیهی قبل از کریسمس بیان شد، در روز سه شنبه منتشر شد و نشان می‌دهد که او یک بار دیگر مشتاق است تا روی هموارسازی روند برگزیت کار کند.

پروتکل ایرلند شمالی: اجتناب از مرزهای سخت در جزیره ایرلند

این پروتکل توسط بریتانیا و اتحادیه اروپا به عنوان راهی برای اجتناب از مرز سخت در جزیره ایرلند پس از برگزیت مورد توافق قرار گرفت.

این الزام روند چک‌ها و اظهارنامه‌های گمرکی در مورد عبور تجاری از دریای ایرلند را تغییر داد، اما در بین اتحادیه گرایان به شدت منفور است، که منجر به فروپاشی هسدت اجرایی ایرلند شمالی و خروج حزب اتحادگرای دموکراتیک از آن در اعتراض به استورمونت شد.

بیشتر بخوانید

قبوض انرژی ایرلند شمالی در سال ۲۰۲۲ چگونه تغییر کرده است؟

دولت بریتانیا، در حالی که به مذاکره با اتحادیه اروپا بر سر پروتکل ادامه می‌دهد، قوانینی را نیز برای لغو بسیاری از بخش‌های معاهده در پارلمان ارائه کرده است.

آقای ورادکار گفت اتحادیه اروپا «مایل است انعطاف نشان دهد و مصالحه کند» تا اصطکاک ناشی از این پروتکل را برطرف کند.

وی افزود: «ما می‌خواهیم توافقی وجود داشته باشد».

نخست وزیر جمهوری ایرلند گفت که تشخیص داده این پروتکل باعث شده است که اتحادی گرایان کمتر احساس بریتانیایی بودن کنند و حتی اجرای بی‌رویه آن «موانعی بین بریتانیا و ایرلند شمالی ایجاد می‌کند که قبلا وجود نداشت».

سر جفری دونالدسون: در بازبینی پروتکل ایرلند شمالی باید یک تغییر اساسی در نگرش ها صورت پذیرد.

سر جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک، در پاسخ به جلسه توجیهی آقای ورادکار، گفت که اگر می‌خواهیم نتیجه‌ای بادوام ببینیم، باید «تغییر اساسی نگرش در مذاکرات صورت گیرد».

دانینگ استریت نیز به طور جداگانه گفت مهلت پایان سال برای حذف قوانین اتحادیه اروپا از قانون بریتانیا همچنان پابرجاست.

به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی وزیران برای به تعویق انداختن مهلت حذف حدود ۴۰۰۰ قانون اتحادیه اروپا تا دسامبر است.

سخنگوی رسمی نخست وزیر گفت: «هیچ برنامه‌ای برای تغییر مهلت غروب آفتاب در سال ۲۰۲۳ در لایحه قانون حفظ شده اتحادیه اروپا وجود ندارد.»

او گفت که آقای سوناک به صراحت گفته است که می‌خواهد قوانین اتحادیه اروپا «در اسرع وقت» لغو شود تا اطمینان حاصل شود که بریتانیا بر اساس «قوانین خودمان» اداره می‌شود.

منبع: Newletter

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها