منو

درگیری در فرانسه
پس از کشته شدن یک جوان ۱۷ساله در پاریس به دست پلیس، به نظر می‌رسد درگیری در فرانسه زمینه حضور و تقویت گروه‌های راست افراطی را فراهم می‌کند.

تردید و دودلی امانوئل مکرون راه را برای جبهه ملی مارین لو پن و احزاب راست میانه در سایر نقاط قاره هموار می‌کند.

مکرون به وحدت هر چه بیشتر در اروپا میل وافر دارد، تا جاییکه سال گذشته ایده «جامعه سیاسی اروپا» را راه‌اندازی کرد. اما رئیس‌جمهور فرانسه به این مسئله که چگونه سرخوردگی اروپایی‌ها از بحران‌های اجتماعی ریشه‌دار در تابستان ۲۰۲۳، جهت گیری سیاسی اروپا را قاطعانه به سمت راست سوق می‌دهد، توجه نکرد.

نزدیک به یک هفته پس از درگیری‌های خشونت‌آمیز و غارت‌گری در فرانسه، دست کم ۱۰۰ میلیون دلار خسارت به شهرهای فرانسه وارد شده و هر تعهدات مکرون برای اداره هفتمین اقتصاد بزرگ جهان را از بین برده است.

شکست حزب او در رسیدگی به مسائل مختلف از جمله مهاجرت غیرقانونی، ادغام جوانان محروم در اجتماع و نژادپرستی، برای رقیب اصلی او در جناح راست، مارین لو پن از حزب جبهه ملی، فرصت بی‌نظیری را فراهم آورده است.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که بیش از نیمی از رای‌دهندگان فرانسوی لو پن را بر مکرون برای ریاست‌جمهوری فرانسه ترجیح می‌دهند.

نظرسنجی از ۱۰۰۰ رأی‌دهنده فرانسوی که به سفارش روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» انجام شده، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد، ژان ماری لو پن، چهره راست افراطی را به مکرون ۴۵ساله ترجیح می‌دهند.

در حالیکه انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه در سال ۲۰۲۷ برگزار خواهد شد، مکرون از زمان لایحه جنجال‌برانگیز اصلاحات حقوق بازنشستگی‌اش، محبوبیت خود را به شدت از دست داده است.

این نظرسنجی همچنان نشان می‌دهد، پس از آنکه این کشور شاهد شورش خشونت‌آمیز ناشی از تیراندازی به یک نوجوان توسط یک افسر پلیس در حومه پاریس شد، اکثر فرانسوی‌ها بر این عقیده هستند که باید وضعیت فوق‌العاده اعلام شود.

جبهه ملی فرانسه نیز همین موضع را داشته و مکرون را به دلیل ضعف در برقراری نظم عمومی مورد انتقاد قرار داده است. البته، در حال حاضر بنظر می‌رسد درگیری‌ها در خیابان‌ها کم‌تر شده است و اوضاع آرام‌تر است.

با این وجود، زخم‌های سیاسی، حداقل برای مکرون، که فرانسه در دوره رهبری او گرفتار آشفتگی‌های داخلی از تظاهرات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ تا اعتراض‌های اصلاحات بازنشستگی و شورش‌های اخیر بوده که دومین دوره ریاست‌جمهوری او را خدشه‌دار کرده است، باقی خواهد ماند.

به گزارش لوموند مکرون «سعی دارد از تشدید تنش‌های سیاسی فرار کند»، اما وخامت وضعیت امنیت عمومی نشان می‌دهد که او رویدادها را هدایت نمی‌کند بلکه فقط آن‌ها را دنبال می‌کند.

خشمی که در روزهای اخیر در شهرهای بزرگ فرانسه دیده شد، ویترین‌های درهم شکسته مغازه‌ها، و آتش زدن هزاران خودرو، ممکن است منحصر به فرانسه باشد. اما در سطح سیاسی، آنچه در حال رخ دادن است منعکس‌کننده روندها در سراسر قاره است که نشان می‌دهد احزاب راست میانه و گاهی راست افراطی در حال نفوذ بر جریانات چپ هستند وحتی در برخی موارد بطور کل آن‌ها را در هم می‌شکنند.

آخرین نمونه یونان است که ماه گذشته حزب محافظه‌کار «دموکراسی نوین» به رهبری میتسوتاکیس، حزب اصلی مخالف جناح چپ، «سیریزا»، را در انتخابات ملی شکست داد.

میتسوتاکیس از جمله رهبرانی است که موضعی سخت در قبال مهاجرت غیرقانونی اتخاذ کرده است. حزب سوسیالیست چپ و میانه‌تر «پاسوک»، دستاوردهایی در پارلمان یونان به دست آورده، اما رهبری آن هنوز چیزی را ارائه نکرده است که به گوش اکثریت رای‌دهندگان طنین‌انداز باشد.

فرانسه، مانند یونان و ایتالیا، در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مهاجرت غیرقانونی بوده است. در نظرسنجی از رای‌دهندگان فرانسوی، ۳۰ درصد مکرون و ۴۱ درصد مهاجران را مسئول ناآرامی‌های اخیر دانستند. درست مانند حزب برادران ایتالیا به نخست‌وزیری ملونی، اتخاذ مواضع سختگیرانه در مورد مهاجرت غیرقانونی مدتهاست که حرف اصلی حزب جبهه ملی فرانسه بوده است.

در اسپانیا، حزب «کارگران سوسیالیست» نخست‌وزیر سانچز در انتخابات محلی در ماه مه با شکست مواجه شد. در حالیکه رای‌دهندگان اسپانیایی در این ماه به پای صندوق‌های رای می‌روند، حزب راست میانه «خلق» در آستانه پیروزی بزرگ است.

در خصوص فرانسه که جبهه ملی ریشه بر اعتقادات راست افراطی دارد، هر چه بافت مدرن این کشور خود را قابل اشتعال‌تر نشان دهد، مارین لو پن شانس بیشتری برای جذب رای‌دهندگان مردد اما متمایل به راست خواهد داشت.

درحالیکه دود بر فراز شهرهای فرانسه در حال محو شدن است، پیام احزاب سیاسی اروپا واضح است: زمان جریانات چپ به پایان رسیده است و راست‌ها در حال حضور هستند. به نظر می‌رسد که دوره، دوره راست‌ها در قاره است.

منبع: New York Sun

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها