منو

افزایش امیدها به توافق برگزیت

به دنبال تلاش ریشی سوناک برای جلب حمایت اتحادگرایان و افزایش امیدها به توافق برگزیت، افق امیدوار کننده‌ای برای حل مسئله ایرلند شمالی پدیدار شده است.

پس از نشست‌هایی که ریشی سوناک امیدوار است راه را برای بهتر شدن روابط بریتانیا با اتحادیه اروپا هموار کند، سیاستمداران اتحادیه‌گرا از پیشرفت در جهت حل مناقشه تلخ بر سر تجارت ایرلند شمالی پس از برگزیت استقبال کرده‌اند.

افزایش امیدها به توافق برگزیت

نخست وزیر بریتانیا به ایرلند شمالی سفر می‌کند تا از طرف سیاستمداران محلی، به ویژه حزب اتحادگرای دموکراتیک، که مجمع منطقه‌ای را به دلیل مفاد پروتکل موسوم به ایرلند شمالی تحریم کرده است، حمایت کند.

سر جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک، که مذاکرات تشکیل دولت را ملغی کرده است، گفت: «پیشرفتی» در حل و فصل اختلاف حاصل شده است، که حدود سه سال است روابط بین بریتانیا و اتحادیه اروپا را تیره کرده بود.

دونالدسون افزود: «من فکر می‌کنم با اطمینان می‌توان گفت که در طیف وسیعی از زمینه‌ها پیشرفت حاصل شده است، در حالی که هنوز در برخی زمینه‌ها کار بیشتری لازم است».

سوناک با رهبری حزب اتحادگرای دموکرایتک در هتل کالودن ملاقات کرد تا زمینه را برای توافق آماده کند که هدف آن کاهش بازرسی‌های مرزی در سفرهای تجاری به منطقه از بریتانیای کبیر و بهبود روابط تیره بریتانیا با اتحادیه اروپا است.

دونالدسون از بروکسل خواست تا امتیازات بیشتری بدهد. مقامات دولت بریتانیا نیز گفتند که مذاکرات با اتحادیه اروپا ادامه دارد. اما طرحی که برای اجرای آن در نظر گرفته شده است تا هفته آینده اعلام شود.

مری لو مک دونالد، رئیس حزب ملی گرای شین فین، پس از ملاقات با سوناک گفت: «اکنون واضح است که پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است و ما از این موضوع بسیار خوشحالیم».

اتحادیه اروپا به نشانه قریب‌الوقوع بودن توافق، دیپلمات‌های ۲۷ کشور عضو را برای یک جلسه توجیهی در روز جمعه در بروکسل فراخواند.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز برای گفتگو با ماروس شفچوویچ، معاون کمیسیون اروپا در بروکسل حضور داشت. سوناک سپس با رهبران اتحادیه اروپا از جمله اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون، در کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه دیدار خواهد کرد.

افزایش امیدها به توافق برگزیت

سوناک امیدوار است سه شنبه آینده پیش از ارائه طرحی در این زمینه به پارلمان، این توافق را با کابینه خود امضا کند، اما انتظار می‌رود با مخالفت جدی نمایندگان محافظه کار اتحادیه اروپا روبرو شود.

اولین آزمون بزرگ برای نخست وزیر بریتانیا متقاعد کردن حزب اتحادگرای دموکراتیک برای پذیرش توافق و پایان دادن به تحریمی است که مجلس و دولت ایرلند شمالی را فلج کرده است. دونالدسون گفت که حزبش اکنون شفافیت بیشتری دارد اما برای ارزیابی توافق در حال ظهور به زمان نیاز دارد.

قرارداد اصلی سوناک یک «خط سبز» در بنادر دریای ایرلند با حداقل بررسی برای کالاهای باقی مانده در ایرلند شمالی ایجاد می‌کند، در حالی که یک «خط قرمز» کالاهایی را که به ایرلند و بازار واحد اتحادیه اروپا می‌روند، ر مورد وارسی قرار می‌دهد.

این امر موجب تجدید نظر در توافق ۲۰۱۹ برگزیت بوریس جانسون که ایرلند شمالی را به عنوان بخشی از بازار واحد اتحادیه اروپا برای کالاها حفظ کرد، می‌شود.

این توافق نیاز به هرگونه کنترلی را در مورد سفرهای تجاری از طریق مرز زمینی باز با ایرلند حذف کرد. اما حزب اتحادگرای دموکراتیک و شرکت‌های محلی با بررسی‌های جدید بر تجارت از بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی مخالفت کردند و ادعا کردند که این کنترل‌ها یک مرز تجاری داخلی در بریتانیا است.

سوناک مطمئن است که قرارداد کلی او می‌تواند «هفت آزمایش» تعیین شده توسط حزب اتحادگرای دموکراتیک را در مورد مسائلی مانند اجتناب از مرزهای نظارتی جدید بین ایرلند شمالی و بقیه بریتانیا و جلوگیری از انحراف تجارت برآورده کند.

با این حال، برخی از نمایندگان حزب محافظه کار و حزب اتحادگرای دموکراتیک نمی‌توانند هیچ نقش مستمری برای دادگاه دادگستری اروپا در امور ایرلند شمالی را بپذیرند، موضوعی که هنوز بر سر این معامله باقی مانده است.

مقامات ارشد وایت هال می‌گویند که سوال دیوان دادگستری اروپا برای مردم عادی و مشاغل در ایرلند شمالی اهمیت چندانی ندارد، اما مسئله حاکمیت برای نمایندگان محافظه کار و برخی در حزب اتحادگرای دموکراتیک اهمیت زیادی دارد.

کولوم ایستوود، رهبر حزب ملی گرای سوسیال دموکراتیک و کارگر، گفت که مذاکرات در بلفاست «بخشی از طراحی یک معامله بود» و افزود: “ما فرصت بزرگی برای تجارت در دو بازار داریم. به هیچ وجه نمی‌توان به آن آسیب رساند».

امید سوناک برای حفظ اروپا ستیزان با مشارکت کریس هیتون هریس، یکی از طرفداران سرسخت برگزیت و وزیر ایرلند شمالی، در مذاکرات بلفاست تقویت شده است.

دانینگ استریت همچنین امیدوار است که جانسون پشت سر شورشیان حامی برگزیت قرار نگیرد.

منبع: Financial Times

افزایش امیدها به توافق برگزیت افزایش امیدها به توافق برگزیت افزایش امیدها به توافق برگزیت افزایش امیدها به توافق برگزیت افزایش امیدها به توافق برگزیت افزایش امیدها به توافق برگزیت افزایش امیدها به توافق برگزیت

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها