منو

بریکس
اعضای بریکس در اجلاس سالانه هفته گذشته خود در ژوهانسبورگ (بلوک پنج کشور نوظهور – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ برنامه‌های خود را برای گسترش اعلام کردند.

در ۱ ژانویه ۲۰۲۴، بریکس از شش کشور جدید شامل عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی استقبال خواهد کرد.

بریکس

گسترش بیشتر این گروه را به عنوان موازنه‌ای برای نفوذ جهانی G7 ایجاد می‌کند و سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی را به ۳۶ درصد می‌رساند و همچنین تقریباً نیمی از جمعیت جهان را پوشش می‌دهد.

بریکس با ابراز علاقه ده‌ها کشور دیگر برای پیوستن به این بلوک، به وضوح خود را برای جهانی چند قطبی قرار می‌دهد، جهانی که تحت سلطه ایالات متحده و سایر اعضای غرب نیست.

انتظار می‌رود ظهور بریکس فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند. درک چشم‌انداز ژئوپلیتیکی، اقتصادی و نظارتی برای پیمایش موفقیت‌آمیز این محیط حیاتی خواهد بود.

تسلط دلار به چالش کشیده شد

شاید مهم‌تر از همه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه – که از راه دور به دلیل حکم بازداشت دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) به اتهام جنایات جنگی صحبت می‌کرد – در مورد فشار بریکس برای انجام تجارت با ارزهای محلی به جای دلار آمریکا صحبت کرد، اقدامی که به طور قابل‌توجهی منجر به پیکربندی مجدد پویایی تجارت جهانی خواهد شد.

بریکس

از زمان کنفرانس برتون وودز در سال ۱۹۴۴، وضعیت دلار به‌عنوان ارز ذخیره‌ای اولیه، مزایای فوق‌العاده‌ای مانند تأمین مالی ارزان‌تر و اهرم‌های بی‌نظیر در قالب تحریم‌های مالی را به ایالات متحده ارائه کرده است.

اما در حال حاضر، با توجه به اینکه کشورهای بریکس به دنبال جایگزینی برای دلار هستند (و خود را از پنج عضو به ۱۱ نفر افزایش داده‌اند)، چشم‌انداز ارز ممکن است شاهد یک تغییر زمین ساختی جدید باشد که به نوسانات بیشتر در بازار خزانه داری، نرخ ارز، تورم و موارد دیگر کمک می‌کند.

در قلب این استراتژی بانک توسعه جدید (NDB) قرار دارد.

بانک توسعه جدید که در سال ۲۰۱۵ به عنوان جایگزینی برای وام دهندگان غربی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (IMF) تأسیس شد، موج‌هایی را ایجاد کرده است.

تصمیم اخیر این کشور برای انتشار اوراق قرضه روپیه هند و در نظر گرفتن اوراق قرضه ارز محلی در سایر کشورها نشان دهنده قصد آن برای تنوع بخشیدن به دلار است.

دیلما روسف، رهبر سابق برزیل و رئیس فعلی بانک ملی NDB، برنامه‌های بلندپروازانه این بانک را برای وام بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار در سال جاری با تقریباً ۳۰ درصد وام به ارزهای محلی به اشتراک گذاشت.

بیشتر بخوانید

روسف به فایننشال تایمز گفت: سیستم مالی مستقر در ایالات متحده «قرار است با یک سیستم چند قطبی‌تر جایگزین شود».

به نظر می‌رسد دلار آمریکا به‌طور کامل به‌عنوان یک ارز ذخیره سقوط نخواهد کرد، اگرچه ممکن است در نهایت شاهد اشتراک‌گذاری آن با یورو، یوان چین، بیت‌کوین یا ارزهای دیگر خواهیم بود.

بریکس در فهرست فعلی خود بیش از ۳۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد که کمی بیشتر از ۳۰ درصد G۷ است. با این حال، تولید ناخالص داخلی سرانه، که شاخصی از رونق اقتصادی است، همچنان شکافی است که بریکس باید آن را پر کند.

بریکس

با تکامل و گسترش نفوذ کشورهای بریکس، حکومت جهانی متنوع‌تر اجتناب ناپذیر است. مسیر فعلی نوید جهانی را می‌دهد که در آن قدرت‌های سنتی، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا (EU)، باید با واقعیت‌های جدید سازگار شوند.

به عنوان یک سرمایه گذار و یک ناظر، چابک ماندن بسیار مهم است.

تاثیر افزایش بازده خزانه داری ایالات متحده

همچنین شکل‌دهی به بازار در حال حاضر افزایش بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده است.

از آنجایی که این بازدهی‌ها به دلیل رشد اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار و سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو افزایش می‌یابد، دارایی‌های ریسک پذیر، از سهام گرفته تا بیت کوین، حرارت را احساس می‌کنند.

طی ۳۰ روز گذشته، بازدهی خزانه داری ۱۰ساله حدود ۹.۴ درصد افزایش یافته است در حالی که اس اندپی ۵۰۰ و بیت کوین به ترتیب ۳.۵ درصد و ۱۰.۸ درصد از دست داده‌اند.

بیت کوین در واقع از زمستان کریپتو تابستان گذشته به شدیدترین منطقه اشباع فروش سقوط کرده است که ناشی از شکست شرکت‌های ارز دیجیتال Celsius، Three Arrows Capital و Voyager بوده است.

بریکس

با ادعای جروم پاول در اجلاس جکسون هول روز جمعه که ممکن است برای مبارزه با تورم افزایش بیشتر نرخ‌ها مناسب باشد، تمرکز سرمایه‌گذاران می‌تواند به سمت بخش‌هایی تغییر کند که کمتر به استقراض وابسته هستند، مانند شرکت‌های آب و برق و لوازم مصرفی.

با این حال، بسیاری نسبت به انعطاف‌پذیری سهام، به ویژه در زمینه اقتصاد قوی ایالات متحده، خوش بین هستند.

البته استثنای برجسته برای سهام در حال مبارزه، سهام هوش مصنوعی (AI) به طور کلی و NVIDIA به طور خاص است.

برای دوره‌های ۱۲ ماهه، از سال تا به امروز، سه ماهه و پنج روزه، سازنده واحد پردازش گرافیکی مبتنی بر سانتا کلارا (GPU) همچنان بهترین سهام اس اندپی ۵۰۰ باقی می‌ماند، زیرا سرمایه گذاران در تلاش برای قرار گرفتن در معرض شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی هستند.

درخشش ماندگار طلا

در میان همه این‌ها، طلا به نقش خود به عنوان یک ذخیره پایدار ارزش ادامه می‌دهد. با وجود چالش‌هایی مانند افزایش بازدهی، انتظارات در مورد طلا صعودی باقی می‌ماند.

سطوح معاملاتی فعلی آن، اگرچه از اوج خود کاهش یافته است، اما همچنان نشان دهنده علاقه شدید سرمایه گذاران است.

همچنین نسبت به سهام استخراج طلا خوش‌بینی وجود دارد، اگرچه باید از سرمایه‌گذاران خواسته شود که روی شرکت‌های با کیفیت بالا و مدیریت خوب با ترازنامه قوی تمرکز کنند.

یکی از معیارهای مورد علاقه ما هنگام انتخاب سهام استخراج طلا، بازده جریان نقدی آزاد (FCF) است که به شما می‌گوید که یک شرکت چقدر جریان نقد آزاد نسبت به ارزش بازار خود دارد. ا

از آنجایی که کاوشگران و تولیدکنندگان دارای هزینه‌های عملیاتی بالا و نیازمندی‌های سرمایه بر هستند، حفظ ترازنامه سالم مهم است.

ماه گذشته، با استفاده از داده‌های سه ماهه مارس، ۱۰ سهام برتر استخراج طلا را که بر اساس بازدهی جریان نقدی آزاد رتبه‌بندی شده‌اند منتشر شد که در نمودار زیر، این فهرست برای سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن به روز شده است.

پیشتاز این بسته با بازده جریان نقدی آزاد ۱۵.۳٪، شرکت استخراج پرسئوس Perseus مستقر در استرالیا است که سه معدن طلا را در آفریقا اداره می‌کند.

این شرکت با احتساب بدهی‌های نقدی، شمش و بدهی‌های دارای بهره، یک گزارش سه ماهه ماه ژوئن قوی با افزایش خالص ۵۱ میلیون دلاری در موقعیت نقدی کلی خود را از نظر تولید وجه نقد گزارش کرد.

بریکس

در پایان سه ماهه، پرسئوس در مقابل ارزش بازار تقریباً ۱.۵ میلیارد دلاری ۴۸۴ میلیون دلار پول نقد و طلای فیزیکی داشت.

منبع: Forbes

بریکس

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها