منو

نشست ناتو
نشست ناتو در این هفته ضربه دیگری به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وارد کرد و متحدانش مانند همیشه در برابر جنگ او در اوکراین متحد ایستادند و در عین حال تلاش برای گسترش اتحاد و افزایش هزینه‌های دفاعی را اعلام کردند.

تنبیه‌کننده‌ترین شکست برای پوتین در آستانه نشست سران رخ داد، زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از بیش از یک سال مقاومت، قراردادی را برای پذیرش سوئد در ناتو منعقد کرد.

عقب نشینی اردوغان نه تنها ابزارهایی را برای گسترش مرزهای ائتلاف امنیتی غرب آماده می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که رهبر ترکیه به غرب نزدیک‌تر شده و از پوتین دور می‌شود.

آسلی آیدینتاشباش، یکی از همکاران مهمان در موسسه بروکینگز با پروژه ترکیه، گفت: «او دیگر علاقه‌ای به وابستگی اقتصادی و استراتژیک به پوتین ندارد. من فکر می‌کنم روس‌ها ناراحت هستند. من فکر می‌کنم کرملین بسیار ناراحت است».

این امر همچنین به ترمیم روابط تیره ترکیه با متحدانش در ناتو کمک کرد و به رئیس جمهور بایدن یک پیروزی بزرگ در اجلاس سران بلندپایه در ویلنیوس، لیتوانی اعطا نمود.

در پایان این نشست، بایدن اعلام کرد که ناتو «بیش از هر زمان دیگری در تاریخ خود متحد شده است».

بایدن در سخنرانی روز چهارشنبه تاکید کرد: ما متزلزل نخواهیم بود. تعهد ما به اوکراین تضعیف نخواهد شد. ما امروز، فردا و تا زمانی که طول بکشد برای آزادی و رهایی خواهیم ایستاد».

موافقت اردوغان برای عضویت سوئد در ناتو نیز تنها چند روز پس از آزادی مبارزان اوکراینی از هنگ آزوف صورت گرفت، اقدامی که عمیقا کرملین را خشمگین کرد زیرا قرار بود اسرای جنگی تا پایان جنگ در ترکیه بمانند.

آیدینتاشباش گفت که آزادی زندانیان ضربه‌ای بزرگ‌تر از معامله سوئد است که مورد دوم احتمالاً پیش بینی شده بود. او ارزیابی کرد که رهبر ترکیه اکنون احساس کرده است که پوتین – به ویژه پس از شورش واگنر – تضعیف شده است و (به همین دلیل) در حال نزدیک‌تر شدن به بایدن است.

او افزود: «من این را بازنشانی نمی‌نامم، اما این زمینه را برای بازنشانی بین غرب و ترکیه فراهم می‌کند و این کار بزرگی خواهد بود.» زیرا در نهایت، ترکیه دومین ارتش بزرگ ناتو است و دور شدن آن از غرب یک مسئله بزرگ بوده است».

آیدینتاشباش، اما اذعان داشت که اردوغان اغلب برای منافع مبادله‌ای معامله می‌کند و از آنجایی که او جنگ اوکراین را یک موضوع دو وجهی نمی‌بیند، احتمالاً به بازی با هر دو طرف ادامه خواهد داد.

اردوغان تنها پس از گرفتن امتیازاتی از سوی غرب، از جمله افزایش عملیات ضد تروریستی، فروش بیشتر تسلیحات و حمایت سوئد از امیدهای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، از سوئد حمایت کرد. اردوغان همچنین ممکن است قراردادی را برای خرید جت‌های F-16 از واشنگتن به منظور مدرنیزه کردن نیروی هوایی خود به دست آورده باشد، زیرا ایالات متحده اعلام کرد که فروش این جنگنده یک روز پس از موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو از سر گرفته خواهد شد.

در این اجلاس، متحدان غربی همچنین با افزایش سطح هزینه‌های دفاعی موافقت کردند، تعهدی که در صورت پایبندی به آن، ائتلاف و حمایت از اوکراین را تقویت می‌کند. اکنون اعضا متعهد شده‌اند که حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف منابع نظامی و امنیتی کنند.

ناتو سال‌ها تلاش کرده است که تعهد خود را حفظ کند، اما بی‌نتیجه است. اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ملل گفت که ۱۱ متحد اکنون به این هدف رسیده یا از آن فراتر رفته‌اند، در حالی که هزینه‌های کلی کانادا و اروپا در سال گذشته ۸.۳ درصد افزایش یافته است.

استولتنبرگ گفت: «این بزرگترین افزایش در چند دهه اخیر است. و ما انتظار داریم که این عدد در سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

پوتین یک پیروزی جزئی در نقش بر آب کردن آرزوهای اوکراین در ناتو به دست آورد و نیکی هیلی، رقیب جمهوری‌خواه برای ریاست جمهوری و سفیر سابق سازمان ملل گفت که بایدن با امتناع از تعهد به عضویت آینده کی‌یف در ناتو، روز پوتین را ساخت.

اما ایالات متحده و اوکراین در پایان اجلاس به دنبال کاهش خسارت بودند.

ناتو تصمیم گرفت که سریعاً کی‌یف را در ائتلاف قرار ندهد یا یک جدول زمانی مشخص برای عضویت تعیین کند، اقدامی که اوکراین می‌گوید تنها روسیه را جسور می‌کند و به مسکو اجازه می‌دهد از عضویت در ائتلاف به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در مذاکرات صلح استفاده کند.

اما ائتلاف همچنان برای پذیرش اوکراین، رفع مانع رویه‌ای، تأسیس شورای ناتو-اوکراین و تأیید این که کی‌یف بیش از هر زمان دیگری به عضویت نزدیک است، گام برداشت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که یک روز قبل از روند عضویت ابراز ناامیدی کرده بود، گفت روز چهارشنبه یک نشست «قدرتمند» با بایدن برگزار کرد.

زلنسکی در توئیتر خود نوشت: «این نشست حداقل دو برابر برنامه ریزی شده بود و به همان اندازه که لازم بود معنادار بود. «اگر پروتکل جلسه را متوقف نمی‌کرد، ما حتی طولانی‌تر صحبت می‌کردیم».

متحدان ناتو نیز در این هفته گام‌های بزرگی را برای حمایت از اوکراین در درازمدت اعلام کردند و امید مسکو برای تضعیف حمایت غرب از جنگ را کاهش داد.

ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور ناتو تاریخی را برای آموزش اف-۱۶ در ماه اوت برای خلبانان اوکراینی تعیین کردند. فرانسه ارسال موشک‌های دوربرد مورد نیاز اوکراین را تایید کرد و گروه هفت (G۷) بلوک اقتصادی و سیاسی تعهد امنیتی بلندمدتی را برای کی‌یف اعلام کردند.

روسیه سعی کرده اخبار منتشر شده از اجلاس سران را کم اهمیت جلوه دهد. رئیس سرویس اطلاعات خارجی مسکو به رسانه دولتی تاس گفت که این نشست «هیچ شگفتی برای روسیه به همراه نداشته است».

اما لیانا فیکس، یکی از اعضای اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی، گفت که تلاش‌های روسیه برای تضعیف این روایت تا حد زیادی شکست خورده است.

او گفت: «از دیدگاه تبلیغاتی روسیه، کم‌اهمیت جلوه دادن این موضوع تا حد امکان منطقی است. اما واقعیت‌ها فقط علیه روسیه صحبت می‌کنند، به ویژه تعهد بلندمدت اعضای گروه ۷ برای بازدارندگی روسیه و از بین بردن خوش‌بینی در کرملین [به امید اینکه] همه در اروپا خسته شوند».

فیکس گفت، اجلاس ویلنیوس نشان داد که متحدان در کنار اوکراین ایستاده‌اند، حتی در شرایطی که نگرانی‌هایی در مورد یک ضدحمله عقب مانده که در اوایل ژوئن آغاز شد و چشم‌انداز یک جنگ طولانی‌تر وجود دارد.

او ادامه داد: «در آغاز سال جاری، پیام‌ها درباره اوکراین [و] معنای آن برای این ضدحمله امسال بود. «و من فکر می‌کنم که این به عنوان یک تله شناخته شد».

این «نوعی تلاشی برای روشن کردن این مسئله است که تعهد نه تنها تا پایان سال جاری است، بلکه تعهد تا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت».

منبع: The Hill

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها