منو

نیروی دریایی
نیروی دریایی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا سیستم هوش مصنوعی را برای کمک به خدمه برای ردیابی زیردریایی های چینی در اقیانوس آرام آزمایش خواهند کرد.

روسای دفاع سه کشور روز جمعه اعلام کردند خدمه‌هایی که در ماموریت‌های اقیانوس آرام در هواپیماهای تجسسی و تهاجمی نیروی دریایی ایالات متحده پرواز می‌کنند، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پردازش سریع داده‌های سونار جمع‌آوری‌شده توسط دستگاه‌های زیردریایی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا استفاده خواهند کرد.

این فناوری می‌تواند به متحدان این امکان را بدهد که زیردریایی‌های چینی را با سرعت و دقت بیشتری ردیابی کنند، زیرا آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای کاهش تأثیر مدرنیزاسیون نظامی سریع چین و قاطعیت رو به رشد جهانی هستند. این آزمایش‌ها بخشی از توافق‌نامه اشتراک‌گذاری فناوری گسترده سه کشور به نام Auku Pillar II است.

بر اساس بیانیه مشترک لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده، ریچارد مارلز وزیر دفاع استرالیا و وزیر دفاع بریتانیا، گرانت شاپس، در جریان جلسه‌ای در کالیفرنیا «این پیشرفت‌های مشترک امکان بهره برداری به موقع از داده‌های با حجم بالا را فراهم می‌کند و توانایی‌های جنگ ضد زیردریایی ما را بهبود می‌بخشد».

این سه قدرت گفتند که الگوریتم‌های هوش مصنوعی پیشرفته را بر روی چندین سیستم از جمله هواپیمای P-8A Poseidon برای پردازش داده‌های سونوبوی هر کشور، دستگاه‌های تشخیص زیر آب، مستقر خواهند کرد.

هر سه کشور هواپیمای دریایی ساخته شده توسط شرکت بوئینگ را به پرواز در می‌آورند. نسخه آمریکایی این هواپیمای جنگی به طور منظم در اقیانوس آرام، از جمله دریای چین جنوبی، پرواز می‌کند، جایی که گهگاه توسط جنگنده‌های چینی وزوز می‌کنند. Poseidon حامل اژدر و موشک‌های کروز برای حمله به زیردریایی‌ها و شناورهای سطحی است.

این اعلامیه‌ها بخشی از یک مشارکت امنیتی گسترده‌تر میان سه متحد موسوم به Aukus، یکی از تعدادی از اتحادهای منطقه‌ای است که ایالات متحده برای مقابله با چین دنبال کرده است.

ستون اول مشارکت بر ایجاد قابلیت زیردریایی هسته‌ای داخلی استرالیا متمرکز بود که به توسعه مشترک یک زیردریایی جدید برای میدان‌دهی و سلاح‌های مافوق صوت تا سال ۲۰۴۰ ختم خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه، این سه فرمانده دفاع اعلام کردند که قصد دارند توانایی خود را برای پرتاب و بازیابی پهپادهای زیردریایی از لوله‌های اژدر روی زیردریایی‌های فعلی خود برای حمله زیر آب و جمع آوری اطلاعات یکپارچه کنند.

در این اطلاعیه آمده است: «این قابلیت برد و توانایی نیروهای زیردریایی ما را افزایش می‌دهد و همچنین از زیردریایی جدید استرالیا به نام «SSN-AUKUS» پشتیبانی می‌کند.

طبق آخرین گزارش سالانه پنتاگون در مورد ارتش چین، این کشور در حال حاضر شش زیردریایی موشک بالستیک هسته‌ای، شش زیردریایی تهاجمی با موتور هسته‌ای و ۴۸ زیردریایی تهاجمی با موتور دیزلی/مستقل از هوا را در اختیار دارد.

در این گزارش آمده است: «انتظار می‌رود نیروی زیردریایی چین تا سال ۲۰۲۵ به ۶۵ دستگاه و تا سال ۲۰۳۵ به ۸۰ واحد علی‌رغم بازنشستگی مداوم بدنه‌های قدیمی‌تر به دلیل افزایش ظرفیت ساخت زیردریایی افزایش یابد».

این سه رهبر نظامی همچنین برنامه‌هایی را برای موارد زیر اعلام کردند:

تشکیل یک «انجمن صنعت» دائمی با نمایندگان دولت و صنعت «برای کمک به اطلاع‌رسانی چارچوب‌های سیاست، فنی و تجاری برای تسهیل توسعه و ارائه قابلیت‌های پیشرفته» که اولین جلسه آن تا ۳۰ ژوئن برگزار خواهد شد.

با ایجاد «شبکه سرمایه‌گذاران دفاعی Aukus» برای تقویت تأمین مالی و تسهیل اتصال صنعت، مشارکت بخش خصوصی گسترش داده شود.

و مجموعه‌ای از «چالش‌های جایزه نوآوری» از اوایل سال آینده با صنایعی از سه کشور که بر سر راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های نظامی پیچیده رقابت می‌کنند، راه‌اندازی شود. اولین مورد بر جنگ الکترونیک متمرکز خواهد بود.

منبع: Bloomberg

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها