منو

ویکتور اوربان

پارلمان مجارستان در نشست هفته آینده خود موضوع گسترش ناتو عضویت سوئد و فنلاند را در این پیمان نظامی مورد بررسی قرار خواهد داد.

مجارستان به عنوان کشوری که پس از ترکیه دومین کشوری است که یکی از موانع گسترش ناتو محسوب می‌شود، اعلام کرده است که موضوع گسترش ناتو از اول ماه مارس در دستور کار پارلمان این کشور قرار خواهد گرفت.

بر اساس اعلامیه پارلمان مجارستان، مذاکرات مربوط به گسترش ناتو و پیوستن اعضای جدید در ۶ مارس آغاز می‌شود.

سوئد و فنلاند پس از حمله سال گذشته روسیه به اوکراین، درخواست عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را مطرح کرده‌اند اما درخواست این دو کشور شمالی با مخالفت مجارستان و ترکیه همراه شده است. بر اساس میثاق ناتو، برای عضویت کشورهای جدید در ناتو کلیه اعضا می‌بایست به عضویت کشور جدید رأی مثبت بدهند.

ترکیه با بیان این که استکهلم میزبان گروه‌های مخالف آنکارا است، که ترک‌ها آن‌ها را تروریستی می‌نامند، با عضویت سوئد مخالفت کرده و مجارستان نیز می‌گوید بررسی موضوع عضویت دو نامزد جدید به دلیل نیاز به تعیین وضعیت قوانین در مورد باز کردن بودجه اتحادیه اروپا، بررسی این دو درخواست به تعویق افتاده است.

جو بایدن نیز در سفر روز چهارشنبه خود به ورشو برای اعلام حمایت از متحدانش در جناح شرقی اروپا از تعهد واشنگتن برای دفاع از وجب به وجب خاک ناتو خبر داد.

اهداف بایدن از سفر به کی‌ یف

بایدن همچنین تعلیق معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه را اشتباهی بزرگ توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز هفته گذشته از دو کشور ترکیه و مجارستان خواسته بود تا بیش از این پذیرش دو درخواست جدید را به تعویق نیندازند و با عضویت این دو کشور در ناتو موافقت کنند.

در نوامبر گذشته ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، گفت که دولت وی قبلا تصمیم گرفته بود تا از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حمایت کند.

اما با وجود این که دولت مجارستان قانون مربوطه را در ماه جولای ارائه کرد، پارلمان این کشور که در آن حزب فیدس اکثریت دو سوم را دارد، این دو لایحه را مورد بحث قرار نداده و تصویب نکرده است.

ویکتور اوربان ولادیمیر پوتین

آگنس ودایی، وزیر دفاع سایه از حزب ائتلاف دموکراتیک نیز در این باره گفت: «او (اوربان) هم در اتحادیه اروپا و هم در ناتو فقط می‌خواست نشان دهد که اگر بخواهد می‌تواند جلوی کارها را بگیرد، بدون اینکه دلیل آن را برای شرکای خود توضیح دهد».

ودایی افزود: «فکر نمی‌کنم این نشانه خوبی از قدرت یا همبستگی در فضای روابط بین‌الملل امروزی باشد».

مجارستان در طول جنگ اوکراین به دنبال حفظ روابط انرژی با روسیه بوده است. اوربان که در سال ۲۰۲۲ برای چهارمین دوره متوالی انتخاب شد، روز شنبه با زهم تکرار کرد که عضویت در ناتو برای مجارستان «حیاتی» است. با این وجود اوربان گفت که به اوکراین سلاح نمی‌فرستد و روابط اقتصادی خود را با مسکو قطع نمی‌کند.

پارلمان مجارستان

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها