منو

با هشدار مقامات اطلاعاتی غربی مبنی بر قریب‌الوقوع بودن تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات‌متحده قصد دارد سفارت خود را در کی‌یف تخلیه کند.

مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند که وزارت امور خارجه قصد دارد بامداد روز شنبه اعلام کند که تمام کارکنان آمریکایی در سفارت کی‌یف باید قبل از حمله احتمالی روسیه، کشور را ترک کنند.

این وزارتخانه پیش از این به خانواده‌های کارکنان سفارت آمریکا در کیف دستور داده بود تا آنجا را ترک کنند؛ اما آن را به صلاحدید پرسنل غیرضروری واگذار کرده بود.

این مقامات گفتند ممکن است تعداد محدودی از دیپلمات‌های آمریکایی به غرب اوکراین، نزدیک مرز با لهستان، متحد ناتو، منتقل شوند تا ایالات‌متحده بتواند حضور دیپلماتیک خود را در این کشور حفظ کند.

به گفته نشریه معتبر آلمانی اشپیگل، روسیه می‌تواند در اوایل چهارشنبه آینده، ۱۶ فوریه به اوکراین حمله کند.

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در یک سری جلسات توجیهی محرمانه، متحدان ناتو را از حمله احتمالی قریب‌الوقوع روسیه به همسایه غربی خود مطلع کردند.

به گزارش روزنامه آلمانی اشپیگل، گفته می‌شود سرویس مخفی، سیا و پنتاگون اطلاعات موثقی دریافت کرده‌اند که به دولت فدرال منتقل شده است.

گفته می‌شود که داده‌ها به‌طور استثنایی با اطلاعاتی که مسیرهای مشخصی را که ممکن است توسط واحدهای روسی منفرد طی شود و نقش‌هایی که در هر درگیری ایفا می‌کنند، بیان می‌کند، است.

علیرغم جزئیات موجود در برنامه‌ها، نمی‌توان به طور قطعی دانست که آیا یک حمله واقعاً قریب‌الوقوع است یا خیر.

اشپیگل گفته است که یکی از تاکتیک‌های احتمالی ایالات‌متحده برای برهم زدن نقشه‌های روسیه، علنی کردن آن‌ها، از جمله تاریخ حمله است.

کاخ سفید علناً تأکید کرده است که ایالات‌متحده به طور قطع نمی‌داند که آیا پوتین متعهد به تهاجم است یا خیر.

با این حال، مقامات آمریکایی بار دیگر گفتند که افزایش قدرت آتش تهاجمی هوایی، زمینی و دریایی روسیه در نزدیکی اوکراین به نقطه‌ای رسیده است که می‌تواند در کوتاه‌مدت حمله کند.

روز جمعه، کاخ سفید به آمریکایی‌ها گفت که بلافاصله اوکراین را ترک کنند و مقامات هشدار دادند که روسیه می‌تواند در هر زمانی حمله‌ای را آغاز کند که با حملات هوایی و سپس آنچه به گفته آن‌ها «تهاجم» به پایتخت خواهد بود.

چندین متحد ناتو از جمله بریتانیا، کانادا، نروژ و دانمارک نیز از شهروندان خود خواسته‌اند که اوکراین را ترک کنند، مانند نیوزلند، متحد غیر ناتو.

از آنجایی که به نظر می‌رسد گزینه‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از جنگ در اوکراین در حال محدود شدن است، کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز شنبه از محل عقب‌نشینی ریاست جمهوری کمپ دیوید، به صورت تلفنی درباره این بحران گفتگو خواهند کرد.

او بعدازظهر جمعه از واشنگتن خارج شد، پس از آن که مقامات او یک روز را صرف افزایش هشدارهای خود کردند و نیروهای بیشتری به منطقه اعزام شدند.

بایدن در هنگام خروج از دفتر بیضی شکل به پرسش‌های فریاد زده خبرنگاران در مورد بحران در حال رخ دادن بسنده نکرد.

درعوض، قبل از سوار شدن به مارین وان، در زیر آفتاب گرم و غیرقابل فصل با کارکنان عکس گرفت و سلفی گرفت.

او این وظیفه را به مشاور امنیت ملی خود واگذار کرد تا هشدار هولناک دولت را به آمریکایی‌ها برساند: فوراً از آنجا خارج شوید؛ زیرا ایالات‌متحده برای نجات کسی باز نخواهد گشت.

او گفت: «اگر حمله روسیه به اوکراین قبل از آن انجام شود، احتمالاً با بمباران هوایی و حملات موشکی آغاز می‌شود که بدیهی است که اکنون غیرنظامیان را با توجه به ملیتشان بکشند».

تهاجم زمینی بعدی شامل یورش یک نیروی عظیم می‌شود و حمل‌ونقل تجاری نیز متوقف می‌شود.

وقتی عملیات نظامی آغاز شود، هیچ‌کس نمی‌تواند روی خروج هوایی یا ریلی یا جاده‌ای حساب کند.

او گفت که این حمله ممکن است «هر زمانی در حال حاضر» رخ دهد.

این منطقه ماه‌هاست که با اعزام بیش از ۱۲۰۰۰۰ نیروی نظامی روسیه به مرز با اوکراین، دچار بحران شده است.

مسکو برنامه‌ریزی برای حمله به همسایه‌اش را رد می‌کند و در عوض می‌گوید که از غرب می‌خواهد تضمین کند که ناتو به قلمروش نزدیک‌تر نخواهد شد.

آخرین تشدید تنش‌ها پس از آن صورت گرفت که بایدن عصر پنجشنبه با مقامات امنیتی در اتاق وضعیت کاخ سفید و هم‌زمان با ورود نیروهای بیشتر روسیه به منطقه، دیدار کرد.

روز جمعه، دولت بایدن هشدارهای خود را افزایش داد و ۳۰۰۰ سرباز دیگر را برای حمایت از نیروهای ناتو به لهستان اعزام کرد، بیش از ۱۷۰۰ نفری که در راه هستند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت، بایدن از نزدیک با تیم امنیت ملی خود و شرکای خارجی خود در ارتباط است.

او گفت: «رئیس‌جمهور در کمپ دیوید خواهد بود، کمپ دیوید که کاملاً مجهز است تا تعاملات مختلفی داشته باشد، از جمله با تیم امنیت ملی خود یا همتایان اروپایی».

آخرین استقرار ایالات‌متحده به دنبال ۸۵۰۰ سرباز در حال حاضر در حالت آماده باش و نزدیک به ۳۰۰۰ سرباز آمریکایی است که دولت اوایل ماه جاری اعلام کرد به لهستان و رومانی اعزام خواهد شد.

آن‌ها با هم یک تیپ پیاده‌نظام از لشکر ۸۲ هوابرد را تشکیل می‌دهند. ارتش ایالات‌متحده همچنین در حال انتقال ۱۰۰۰ سرباز از آلمان به رومانی است که مانند لهستان با اوکراین مرز مشترک دارد.

سالیوان برای کسانی که ماندن را انتخاب کرده‌اند گفت: «رئیس‌جمهور با فرستادن آن‌ها به یک منطقه جنگی برای نجات افرادی که می‌توانستند اکنون آنجا را ترک کنند، زندگی زنان و مردان ما را در معرض خطر قرار نخواهد داد».

تصور می‌شود حدود ۳۰۰۰۰ آمریکایی در اوکراین هستند – اگرچه مقامات می‌گویند که این تصویر به دلیل این واقعیت پیچیده است که بسیاری از آن‌ها در سفارت ثبت‌نام نمی‌کنند.

سالیوان گفت که تهاجم ممکن است قبل از پایان بازی‌های المپیک پکن که هفته آینده در ۲۰ فوریه به پایان می‌رسد انجام شود؛ اما او گفت که ایالات‌متحده هنوز مطمئن نیست که پوتین برنامه‌ای برای حمله به اجرا گذاشته است یا خیر.

سالیوان گفت: «ما نمی‌توانیم روز حمله را در این نقطه مشخص کنیم و نمی‌توانیم ساعت را مشخص کنیم، اما این یک احتمال بسیار متمایز است».

سالیوان گفت: «ما معتقدیم که او ممکن است دستور نهایی را بدهد». ممکن است به زودی اتفاق بیفتد.

سالیوان در پاسخ به این سؤال که آیا پوتین با حرکت در بازی‌های المپیک خطر ناراحت کردن شی رئیس‌جمهور چین را دارد، گفت: پوتین به وضوح باید تصمیم بگیرد.

همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، ما در وضعیتی هستیم که اگر ولادیمیر پوتین تصمیم به دستور آن بگیرد، می‌تواند در هر زمانی تهاجم آغاز شود.

وی افزود: ما نمی‌گوییم که تصمیم نهایی توسط پوتین گرفته شده است.

سالیوان گفت که اقدام نظامی روسیه می‌تواند با حملات موشکی و هوایی و به دنبال آن حمله زمینی آغاز شود.

او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «بله این یک پیام فوری است، زیرا ما در وضعیت اضطراری قرار داریم».

سالیوان گفت: «روسیه تمام نیروهای مورد نیاز خود را برای انجام یک اقدام نظامی بزرگ در اختیار دارد» و افزود: «روسیه می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام نظامی بزرگی را علیه اوکراین آغاز کند». او گفت که مقیاس چنین تهاجمی می‌تواند از یک تهاجم محدود تا حمله به کیف، پایتخت باشد.

با این حال، مشاور امنیت ملی گفت واشنگتن «نمی‌تواند روز را مشخص کند، نمی‌تواند ساعتی را مشخص کند» که روس‌ها می‌توانند به اوکراین حمله کنند. او همچنین گفت که نمی‌داند چه تعداد آمریکایی در اوکراین باقی مانده‌اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت، لوید آستین، وزیر دفاع، تلفنی با چند تن از همتایان خود در ناتو گفتگو کرد. کربی گفت که با تکرار اظهارات عمومی سالیوان، آستین به آن‌ها گفت که تهاجم روسیه به اوکراین «در هر زمانی ممکن است آغاز شود».

روسیه صحبت‌های فوری ایالات‌متحده را به سخره گرفت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «آنگلوساکسون‌ها به جنگ نیاز دارند. به هر قیمتی. تحریک، اطلاعات نادرست و تهدید روش مورد علاقه برای حل مشکلات خود است».

رئیس‌جمهور جو بایدن روز جمعه به طور مجازی با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، بوریس جانسون بریتانیا و دیگر رهبران جهان صبح جمعه دیدار کرد تا آن‌ها را در مورد تحولات توضیح دهد.

به گفته نیک شیفرین، خبرنگار PBS، اندکی پس از پایان جلسه، مشخص شد که مقامات آمریکایی و غربی اکنون فکر می‌کنند روسیه هفته آینده به این کشور حمله خواهد کرد.

وی در توییتی نوشت: «مقامات ایالات‌متحده یک کارزار وحشتناک و خونین را پیش‌بینی می‌کنند که با دو روز یا بمباران هوایی و جنگ الکترونیک و به دنبال آن یک تهاجم با هدف احتمالی تغییر رژیم آغاز می‌شود».

اما سالیوان این گزارش را رد کرد و گفت «من هنوز این گزارش PBS را ندیده‌ام، اما همان‌طور که شما توصیف کردید، این ارتباطی را که ما با متحدان خود در ناتو برقرار می‌کنیم و آنچه را که ما می‌فهمیم نشان نمی‌دهد».

یک منبع دیپلماتیک گفت که استراتژی اکنون تشدید تلاش‌ها برای بیان هزینه‌های حمله پوتین است.

منبع: Daily mail

کدخبر

انتهای پیام/

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین اخبار و تحولات

برگزیت

جنگ اوکراین

جدیدترین تحلیل‌ها و یادداشت‌ها