منو

جنگ غزه

درگیری 2023 حماس و اسرائیل: بریتانیا و پاسخ بین‌المللی

فوریه 2, 2024

این گزارش توسط پارلمان پادشاهی متحد (بریتانیا) از طریق گردآوری منابع مختلف و متعدد تدوین شده و در آن ضمن ارائه زمینه‌هایی ازمناقشه اعراب و اسرائیل، به دلایل وقوع حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل و سپس واکنش اسرائیل به این حمله پرداخته است.

این منابع از رده‌های مختلفی مانند خبرگزاری‌ها، مصاحبه‌ها، گزارش‌های اندیشکده‌های مختلف و همچنین اسناد حقوقی، تاریخی و قانونی تشکیل می‌شوند. در ترجمه این گزارش تلاش شده است تا حد امکان از ترجمه دقیق و مبتنی بر متن استفاده شود تا ضمن رعایت صحت انتقال فهم گزارش، چشم ‎اندازی کلی از نوع نگرش پارلمان بریتانیا به جنگ غزه ارائه شود.

این گزارش از پنج بخش تشکیل شده است که در بخش اول به ترتیب توالی رویدادها از 7 اکتبر و سپس حملات اسرائیل می‌پردازد. در بخش دوم، پادشاهی متحد بریتانیا توصیه‌هایی را برای اتباع و نهادهای تابعه خود در منطقه ارائه داده که مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش سوم واکنش دولت بریتانیا به این جنگ مورد بررسی و توضیح قرار گرفته و در بخش چهارم نیز اقدامات دولت پادشاهی متحد در قالب دو بخش دیپلماتیک ـ سیاسی و نظامی مورد اشاره قرار گرفته است. در بخش پنجم به واکنش‌های بین‌المللی در جنگ غزه پرداخته شده که خود مشتمل بر واکنش سازمان ملل متحد و ارکان آن، واکنش گروه هفت، واکنش ایالات متحده، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری‌های اسلامی، اتحادیه عرب و کشورهای خاورمیانه است.